Modelové ŠVP pro ZŠ

Nabízíme podporu, nástroje a inspiraci pro vaši cestu k modernímu vzdělávání

Pracovní verze modelových školních vzdělávacích programů

Aktuální verze modelových ŠVP jsou určené k pilotnímu ověřování a připomínkování. Finální modelové ŠVP budou zveřejněny v říjnu 2026.

Modelové školní vzdělávací programy

Modelový školní vzdělávací program slouží jako nezávazná ukázka zpracování ŠVP a inspirace pro tvorbu vlastního školního vzdělávacího programu v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Cílem modelového ŠVP je usnadnit školám přechod na vzdělávání podle revidovaného RVP ZV, ušetřit práci při formulaci textů a poskytnout náměty pro rozhodování např. o učebním plánu.

Dokument jsme rozdělili do kapitol, které stanovuje RVP ZV, jako jsou charakteristika školy a charakteristika ŠVP, školní učební plán a obsah vzdělávání. Ukazujeme, jak může vypadat „minimální“ společný základ. Minimální rozsah hodin je v učebnímu plánu a odpovídající obsah je ve školních výstupech včetně učiva a vazeb, např. na klíčové kompetence. K tomuto základu je možné připojovat disponibilní hodiny. Pedagogické týmy základních škol mohou, ale nemusí jednotlivé části modelového ŠVP převzít a přizpůsobit podle specifických podmínek a potřeb své školy.

Všechny dokumenty modelového ŠVP jsou zveřejněné zároveň vždy ve dvou formátech:

  • soubory PDF, které slouží k přehlednému zobrazení obsahu modelového ŠVP,

  • editovatelné soubory ve formátech DOC nebo XLSX, které jsou určeny pro možnost přímé úpravy obsahu modelového ŠVP při tvorbě vlastního ŠVP.

Jak pracovat se soubory

PDF soubory jednotlivých předmětů slouží k rychlému zobrazení a náhledu nejpodstatnějších složek předmětu, kterými jsou Charakteristika předmětu, Vzdělávací strategie a Obsah vzdělávání. (Pozn. Obsah vzdělávání je přímo převzat z uvedeného XLSX souboru, může proto obsahovat prázdné řádky. Tyto řádky nejsou chybou, ale vychází z konstrukce XLSX souboru, který je nástrojem pro konstrukci obsahu předmětu.)

XLSX soubory předmětů jsou šablonou určenou pro tvorbu předmětů. Každý soubor obsahuje deset listů, z nichž první tři listy a poslední list jsou součástí PDF (obsahově jsou totožné), zatímco ostatní listy představují postupné kroky tvorby předmětu tak, jak je činili tvůrci předmětů v modelovém ŠVP. Znázorňují tak postupnou logiku tvorby celého předmětu. Jsou proto zároveň i návodem pro případné uživatele ve tvorbě předmětu ve školním vzdělávacím programu.

Další postup prací na modelových ŠVP

V roce 2025 probíhá pilotní ověřování a připomínkování modelových ŠVP. Na základě získaných podnětů bude do února 2026 připraveno zadání pro jejich úpravy. Předmětový a integrovaný modelový ŠVP budou upravovány dle zadání do června 2026 a následně budou společně s tematickým modelovým ŠVP předloženy k připomínkování metodickým kabinetům a MŠMT. Zároveň bude vytvořen Manuál ke tvorbě ŠVP dle modelových ŠVP, který poskytne školám návod, jak pracovat s modelovými ŠVP při tvorbě vlastních ŠVP. Celý proces bude zakončen v říjnu 2026, kdy budou zveřejněny tři finální modelové ŠVP.

Ke stažení

Předmětový modelový ŠVP

Předmětový modelový ŠVP nabízí strukturu odpovídající vzdělávacím oborům revidovaného RVP ZV. Předměty odpovídají vzdělávacím oborům RVP ZV a využívají obvyklých názvů předmětů, jako například český jazyk, matematika nebo přírodopis.

Verze modelového ŠVP je určena k pilotnímu ověřování a připomínkování. Finální verze bude zveřejněna v říjnu 2026.

Charakteristika školy

Charakteristika školy zahrnuje základní informace o škole, jejím zaměření a prostředí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy, přístup k výuce, podporu žáků i učitelů a spolupráci s partnery.

Charakteristika ŠVP

Charakteristika ŠVP popisuje zvolený model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jakým slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky, přijímací řízení, péči o žáky se speciálními potřebami i podporu nadaných žáků.

Obsahový rámec
1. stupeň

Učební plán stanovuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro jednotlivé ročníky na 1. stupni. PDF soubor obsahuje přehlednou charakteristiku předmětu a vzdělávací strategie jako základ pro plánování výuky. Excelová tabulka systematicky provádí tvorbou obsahu vzdělávání v předmětu v osmi krocích – od převzetí očekávaných výsledků učení z RVP ZV až po uspořádání školních očekávaných výsledků učení do ročníků a jejich propojení s dalšími předměty. Poslední list lze vytisknout jako přehledný podklad k obsahu vzdělávání v konkrétním předmětu pro plánování výuky. Tabulka poskytuje návod i prostor pro úpravy vzdělávacího obsahu předmětů podle cílů školy a potřeb žáků. 

Obsahový rámec
2. stupeň

Učební plán pro 2. stupeň určuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro každý ročník. PDF soubor obsahuje přehlednou charakteristiku předmětu a vzdělávací strategie jako základ pro plánování výuky. Excelová tabulka systematicky provádí tvorbou obsahu vzdělávání v předmětu v osmi krocích – od převzetí očekávaných výsledků učení z RVP ZV až po uspořádání školních očekávaných výsledků učení do ročníků, učiva a jejich propojení s dalšími předměty. Poslední list lze vytisknout jako přehledný podklad k obsahu vzdělávání v konkrétním předmětu pro plánování výuky. Tabulka poskytuje návod i prostor pro úpravy vzdělávacího obsahu předmětů podle cílů školy a potřeb žáků. 

Při přípravě modelových ŠVP vznikly mimo NPI ČR i alternativní návrhy některých předmětů. Jsou k dispozici pod odkazem Alternativní časová dotace.

Obsahový rámec
Hodnocení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků zahrnuje různé přístupy a způsoby hodnocení používané ve škole pro podporu formativního přístupu. Hodnocení ŠVP obsahuje časové rozvržení hodnocení ŠVP, používaná kritéria či způsob využití zjištěných údajů.

Dokumenty navazující na ŠVP

Součástí ŠVP mohou být také ŠVP pro školní družinu a školní kluby a další dodatky k ŠVP, jako např. dílčí úpravy ŠVP.

Integrovaný modelový ŠVP

Integrovaný modelový ŠVP uspořádává vzdělávací obsah vybraných oborů RVP ZV do komplexních předmětů, které tyto obory propojují. Předměty, jako například Příroda a já nebo Umění, nabízejí ucelený přístup, kdy různé vzdělávací oblasti spolupracují v rámci jednoho integrovaného celku.

Verze modelového ŠVP je určena k pilotnímu ověřování a připomínkování. Finální verze bude zveřejněna v říjnu 2026.

Charakteristika školy

Charakteristika školy zahrnuje základní informace o škole, jejím zaměření a prostředí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy, přístup k výuce, podporu žáků i učitelů a spolupráci s partnery.

Charakteristika ŠVP

Charakteristika ŠVP popisuje zvolený model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jakým slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky, přijímací řízení, péči o žáky se speciálními potřebami i podporu nadaných žáků.

Obsahový rámec
1. stupeň

Učební plán stanovuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro jednotlivé ročníky na 1. stupni. Obsah vzdělávání zahrnuje charakteristiku předmětů, očekávané výsledky učení, průřezová témata a vazby na základní gramotnosti a klíčové kompetence.

Obsahový rámec
2. stupeň

Učební plán pro 2. stupeň určuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro každý ročník. Obsah vzdělávání se zaměřuje na charakteristiku předmětů, očekávané výsledky učení, průřezová témata, základní gramotnosti a klíčové kompetence.

Obsahový rámec
Projekty a další formy vzdělávání

Projekty a další formy vzdělávání propojují teoretické znalosti s praktickými činnostmi, podporují tvořivost, spolupráci a rozvoj klíčových kompetencí.

Obsahový rámec
Hodnocení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků zahrnuje různé přístupy a způsoby hodnocení používané ve škole pro podporu formativního přístupu. Hodnocení ŠVP obsahuje časové rozvržení hodnocení ŠVP, používaná kritéria či způsob využití zjištěných údajů.

Dokumenty navazující na ŠVP

Součástí ŠVP mohou být také ŠVP pro školní družinu a školní kluby a další dodatky k ŠVP, jako např. dílčí úpravy ŠVP.

Tematický modelový ŠVP

Tematický modelový školní vzdělávací program zpracovává vzdělávací obsah jednotlivých oborů RVP ZV do témat. Rozdělení vzdělávacího obsahu bylo provedeno na základě očekávaných výsledků učení žáka v klíčových kompetencí seskupených do čtyř oblastí vztahujících se:

  • k osobnosti žáka,

  • ke vztahu žáka k druhým lidem,

  • k jednání žáka,

  • ke komunikaci žáka.

Níže předkládáme kompletní tematický modelový školní vzdělávací program pro 1.stupeň základní školy.

Tematický modelový školní vzdělávací program pro 2. stupeň je aktuálně zpracováván a po jeho připomínkování v polovině kalendářního roku 2026 bude zveřejněn ve finální podobě společně s ostatními modelovými ŠVP v říjnu 2026.

Charakteristika školy

Charakteristika školy zahrnuje základní informace o škole, jejím zaměření a prostředí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy, přístup k výuce, podporu vztahů ve vzdělávání, profesní vzdělávání a rozvoj učitelů a spolupráci s partnery.

Ke stažení

Charakteristika ŠVP

Charakteristika ŠVP popisuje zvolený model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jakým slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky, přijímací řízení, identifikaci potřeb žáků, péči o žáky se speciálními potřebami i podporu nadaných žáků.

Ke stažení

Obsahový rámec
1. stupeň

Učební plán stanovuje přehled témat povinného společného základu, jejich vzdělávací obsah, rozdělení hodinové dotace na společný základ a disponibilní dotaci v jednotlivých ročnících na 1. stupni ZŠ. Obsah vzdělávání zahrnuje charakteristiku témat, školní očekávané výsledky učeni oborů a průřezových témat propojené s očekávané výsledky učení základních gramotností a klíčových kompetencí.

Obsahový rámec
Hodnocení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků zahrnuje různé přístupy a způsoby hodnocení používané ve škole pro podporu formativního přístupu. Hodnocení ŠVP obsahuje časové rozvržení hodnocení ŠVP, používaná kritéria či způsob využití zjištěných údajů.

Tematický modelový ŠVP – rámec pro pilotní ověřování

Jak podporujeme školy?

Podpora škol

Jak na ŠVP