Revize RVP základního uměleckého vzdělávání

Vše o tvorbě revizí rámcových vzdělávacích programů.
Otevřeně, jasně, na jednom místě.

Smysl revize RVP ZUV 

Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) nemá za cíl kompletně změnit jeho současnou podobu. Naopak, chceme posílit ty aspekty vzdělávání, které již nyní fungují a dávají smysl. Naším cílem je zachovat systém na sebe navazujícího uměleckého vzdělávání, přičemž zároveň školám umožníme vytvářet svobodný prostor pro rozvoj kreativity žáků.

Snažíme se podpořit rozvoj oblastí, které odpovídají nejnovějším vzdělávacím trendům a reflektují vývoj v uměleckých oborech. Revize vychází z principů definovaných ve Strategii vzdělávací politiky 2030+, z cílů a zásad zakotvených ve školském zákoně a také z poznatků získaných při revizích ostatních rámcových vzdělávacích programů.

Šetření ČŠI v období od 3. do 31. prosince 2024

Proběhlo ve všech základních uměleckých školách ČR, a to formou dotazníkového šetření pro tři skupiny respondentů:

  • dotazník pro ředitele

  • dotazník pro učitele

  • dotazník pro zákonné zástupce

Šetření se zúčastnilo:

  • 480 samostatných ZUŠ a 39 ZUŠ sloučených s jiným subjektem (mateřskou školou, základní školou, gymnáziem apod.).

Celkem odpovědělo:

  • 519 ředitelů škol,

  • 5 158 učitelů3

  • 6 191 zákonných zástupců žáků.

Průměrný počet respondentů na jednu základní uměleckou školu činil 10 učitelů a 12 zákonných zástupců.

Doporučení (výroky z tematické zprávy)

  • Revidovat a definovat cíle základního uměleckého vzdělávání.

  • Podrobně definovat klíčové kompetence v návaznosti na jejich revizi v ZUV

  • Definovat digitální kompetence v uměleckém vzdělávání

  • Redefinovat osobnostně-sociální kompetence v návaznosti na požadavky ZUŠ.

  • Jasně definovat multimediální tvorbu a promítnout ji do konkrétních očekávaných výstupů v jednotlivých uměleckých oborech.

  • Doplnit pedagogickou terminologii v oblasti forem hodnocení a jejich definice přímo uvést do RVP ZUV.

  • Reagovat na požadavky ZUŠ a zařadit do revidovaného RVP možnost výuky nových předmětů.

  • Zvážit a umožnit vznik nových uměleckých oborů (vedle Multimediální tvorby např. Filmové tvorby, Audiovizuální tvorby).

  • Zvážit rozdělení LDO na Literární obor a Dramatický obor.

  • Zaměřit se na výuku ve skupině (tzv. skupinovou výuku)

  • Zaměřit se na výuku hudební nauky a provést její revizi

  • Na základě provedených změn zvážit navýšení časových dotací v uměleckých oborech.

  • Umožnit realizaci některých námětů pro inovaci (školy, které je chtějí realizovat, ať mohou).

S výsledky byli členové skupiny stakeholderů seznámeni na setkání s ČŠI 10. 4. 2025

Kulatý stůl k přípravě Koncepce revize RVP ZUV 

V roce 2024 byla zahájena příprava revidovaného RVP ZUV. V této souvislosti NPI uspořádalo kulatý stůl, který proběhl 21. listopadu 2024 ve 14 hodin. Během akce byla představena příprava koncepce revize RVP ZUV a otevřela se řada otázek, které se k této revizi přímo vážou.

Akce byla dostupná také prostřednictvím živého streamu na YouTube. Účastníci mohli ovlivnit výběr témat diskutovaných na kulatém stolu hlasováním na sociálních sítích NPI.

K dispozici je záznam.

Zahájena příprava revize RVP ZUV 

V roce 2024 byly zahájeny práce na revizi Rámcového vzdělávacího programu pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV). Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR pověřilo touto přípravou Národní pedagogický institut ČR. Prvním krokem je tvorba Koncepce revize RVP ZUV, která stanoví směr a hlavní principy plánovaných změn. Tento dokument bude předložen k veřejné konzultaci v květnu 2025.

Spuštěny webové stránky k revizi RVP ZUV 

V rámci příprav revidovaného RVP ZUV byly spuštěny nové webové stránky věnované této revizi. Tyto stránky jsou součástí komplexního webového rozcestníku všech revizí rámcových vzdělávacích programů. Na stránkách najdete pravidelně aktualizované informace o postupu revize a máte možnost sdílet své podněty a otázky. Vaše zpětná vazba bude na stránkách reflektována, aby se proces revize co nejvíce přizpůsobil potřebám uživatelů.