Vše o revizi
Revize rámcových vzdělávacích programů pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) přináší inovace zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí, kontinuitu ve vzdělávání a individuální přístup k zájmům žáků. Cílem je sjednotit přístup k výuce napříč školami, stupni vzdělávání a zároveň podpořit implementaci nových pedagogických přístupů, které reflektují potřeby současné společnosti.
V centru pozornosti je žák, žákyně
Revize klade důraz na rozvoj individuálních schopností, zájmů a potřeb žáků a žákyň. Vzdělávání by mělo zohledňovat to, co je pro ně důležité, a zároveň je připravovat na budoucí uplatnění. Nejde jen o rozvoj uměleckých dovedností, ale o celkový rozvoj žáků a žákyň jako osobností.
Co je nové v chystané revizi?
Kompetenční pojetí výuky
- Výuka je zaměřena na klíčové kompetence žáků a žákyň, které budou provázány s dalšími kurikulárními dokumenty.
Kontinuita vzdělávacího procesu
- Důraz je kladen na potřeby žáků a žákyň a jejich vlastních vizí o smyslu vzdělávání a budoucím uplatnění.
Individuální přístup
- Učební plán poskytne větší prostor pro individuální zájmy a motivaci žáků, čímž podporujeme jejich zapojení a radost z učení.
Co zůstává beze změn?
Dvouúrovňový systém kurikulárních dokumentů
- Školy si zachovávají autonomii v tvorbě vlastních školních vzdělávacích programů (ŠVP), které mohou flexibilně přizpůsobit svým specifickým potřebám.
Očekávané výsledky učení
- Nový RVP ZUV nadále pracuje s očekávanými výsledky učení, které zjednodušují orientaci v dokumentu a přispívají k lepší přehlednosti vzdělávacího obsahu.
Revize RVP ZUV je příležitostí k modernizaci vzdělávacího procesu a k zajištění, že základní umělecké školy budou i nadále rozvíjet jedinečný potenciál každého žáka a žákyně, připravovat je na život a podporovat jejich umělecký i osobní růst.
Co se mění
v novém RVP ZUV
Nový rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) zajišťuje maximální návaznost na ostatní stupně vzdělávání. Jednotný přístup ke všem RVP posiluje kontinuitu vzdělávací cesty žáků a žákyň.
Základní umělecké vzdělávání nově navazuje na kompetenční přístup ostatních stupňů vzdělávání. Vzdělávací obsah bude přizpůsoben tak, aby žákům a žákyním umožnil reálně uplatnit získané dovednosti při zvládání situací ve studiu, práci i osobním životě.
Nové kurikulární dokumenty propojují vzdělávací obsah na úrovni klíčových kompetencí. Každá vzdělávací aktivita i obsah budou směřovat k jejich rozvíjení, a tím podporovat praktické využití získaných znalostí a dovedností.
Vzdělávací obsah bude upraven s ohledem na aktuální umělecké trendy a potřeby praxe. Důraz bude kladen na trvalé porozumění učivu. Součástí změn je i posílení formativního hodnocení a podpora rozvoje digitálního vzdělávání.
Rámcové učební plány budou nově stanovovat pouze celkový počet hodin za vzdělávací stupeň. Tento přístup zajistí větší variabilitu v poskytovaném vzdělávání, přičemž celkový počet hodin zůstane zachován.
Nový RVP ZUV reflektuje současné potřeby žáků i pedagogů a vytváří prostředí, kde je umělecké vzdělávání přizpůsobené výzvám moderní doby.
Kdy se výsledky promítnou do škol
Léto 2025
Návrh Koncepce revize RVP ZUV bude předložen k veřejné konzultaci.
Léto 2026
Návrh revidovaného RVP ZUV bude dokončen a připraven k veřejné konzultaci.
Školní rok 2027/2028
ZUŠ budou mít možnost začít dobrovolně vyučovat podle revidovaného RVP ZUV.
Od 2027
NPI ČR poskytne školám metodickou podporu.
Školní rok 2028/2029
Začíná povinná výuka podle revidovaného RVP ZUV na všech základních uměleckých školách v České republice.