Vše o revizi

Revize rámcových vzdělávacích programů pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) přináší inovace zaměřené na rozvoj klíčových kompetencí, kontinuitu ve vzdělávání a individuální přístup k zájmům žáků. Cílem je sjednotit přístup k výuce napříč školami, stupni vzdělávání a zároveň podpořit implementaci nových pedagogických přístupů, které reflektují potřeby současné společnosti.

V centru pozornosti je žák, žákyně
Revize klade důraz na rozvoj individuálních schopností, zájmů a potřeb žáků a žákyň. Vzdělávání by mělo zohledňovat to, co je pro ně důležité, a zároveň je připravovat na budoucí uplatnění. Nejde jen o rozvoj uměleckých dovedností, ale o celkový rozvoj žáků a žákyň jako osobností.

Co je nové v chystané revizi?

Kompetenční pojetí výuky

  • Výuka je zaměřena na klíčové kompetence žáků a žákyň, které budou provázány s dalšími kurikulárními dokumenty.

Kontinuita vzdělávacího procesu

  • Důraz je kladen na potřeby žáků a žákyň a jejich vlastních vizí o smyslu vzdělávání a budoucím uplatnění.

Individuální přístup

  • Učební plán poskytne větší prostor pro individuální zájmy a motivaci žáků, čímž podporujeme jejich zapojení a radost z učení.

Co zůstává beze změn?

Dvouúrovňový systém kurikulárních dokumentů

  • Školy si zachovávají autonomii v tvorbě vlastních školních vzdělávacích programů (ŠVP), které mohou flexibilně přizpůsobit svým specifickým potřebám.

Očekávané výsledky učení

  • Nový RVP ZUV nadále pracuje s očekávanými výsledky učení, které zjednodušují orientaci v dokumentu a přispívají k lepší přehlednosti vzdělávacího obsahu.

Revize RVP ZUV je příležitostí k modernizaci vzdělávacího procesu a k zajištění, že základní umělecké školy budou i nadále rozvíjet jedinečný potenciál každého žáka a žákyně, připravovat je na život a podporovat jejich umělecký i osobní růst.

Co se mění
v novém RVP ZUV 

Jednotná pravidla od mateřské školy po dospělost

Nový rámcový vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání (RVP ZUV) zajišťuje maximální návaznost na ostatní stupně vzdělávání. Jednotný přístup ke všem RVP posiluje kontinuitu vzdělávací cesty žáků a žákyň.

Znalosti nestačí, klíčové je umět je využít

Základní umělecké vzdělávání nově navazuje na kompetenční přístup ostatních stupňů vzdělávání. Vzdělávací obsah bude přizpůsoben tak, aby žákům a žákyním umožnil reálně uplatnit získané dovednosti při zvládání situací ve studiu, práci i osobním životě.

Důraz na klíčové kompetence

Nové kurikulární dokumenty propojují vzdělávací obsah na úrovni klíčových kompetencí. Každá vzdělávací aktivita i obsah budou směřovat k jejich rozvíjení, a tím podporovat praktické využití získaných znalostí a dovedností.

Modernizace vzdělávacího obsahu

Vzdělávací obsah bude upraven s ohledem na aktuální umělecké trendy a potřeby praxe. Důraz bude kladen na trvalé porozumění učivu. Součástí změn je i posílení formativního hodnocení a podpora rozvoje digitálního vzdělávání.

Flexibilita v učebních plánec

Rámcové učební plány budou nově stanovovat pouze celkový počet hodin za vzdělávací stupeň. Tento přístup zajistí větší variabilitu v poskytovaném vzdělávání, přičemž celkový počet hodin zůstane zachován.

Nový RVP ZUV reflektuje současné potřeby žáků i pedagogů a vytváří prostředí, kde je umělecké vzdělávání přizpůsobené výzvám moderní doby.

Kdy se výsledky promítnou do škol

Léto 2025

Návrh Koncepce revize RVP ZUV bude předložen k veřejné konzultaci.

Léto 2026

Návrh revidovaného RVP ZUV bude dokončen a připraven k veřejné konzultaci.

Školní rok 2027/2028

ZUŠ budou mít možnost začít dobrovolně vyučovat podle revidovaného RVP ZUV.

Od 2027

NPI ČR poskytne školám metodickou podporu.

Školní rok 2028/2029

Začíná povinná výuka podle revidovaného RVP ZUV na všech základních uměleckých školách v České republice.