Inspirace
Inspirace
Svět kolem nás se neustále proměňuje a školy musí pružně reagovat. Učitelů a učitelek nebo ředitelů a ředitelek, kteří už to dávno pochopili, je víc než dost. Seznamte se s jejich příběhy a nechte se inspirovat.

článek
Nikdy to nevzdat, nikdy nad nikým nezlomit hůl
Marie Gottfriedová je ředitelkou základní školy v Trmicích u Ústí nad Labem už osmnáctým rokem. Základka se pod jejím vedením posunula v pedagogických inovacích rychle vpřed, i když část Trmic patří mezi sociálně vyloučené lokality. Nebo právě proto?
Tandemová výuka – víc hlav víc ví
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.
DigiDay #23: Komunikace s AI - tipy a triky
Učitelé už umí s AI generovat testy nebo připravovat materiály. Ale co když vám řekneme, že od ní můžete chtít mnohem víc? V tomto Digiday jsme se podívali na to, jak z AI vytěžit maximum – ať už jde o inspiraci do výuky, nebo praktické tipy na prompty, které vám usnadní život. Zkušení pedagogové a odborníci se podělili o své know-how a ukázali, jak komunikovat s AI jako s opravdu přínosným asistentem. Posuňte s námi své dovednosti na novou úroveň! Podívejte se na záznam živého vysílání a společně prozkoumejme, jak AI prakticky zapojit do výuky.
KYBcast: Co funguje v prevenci učitelům i rodičům
Vítejte u prvního dílu podcastu ze čtvrté série, ve které si Václav Maněna zve různé hosty. Dnes se ponoříme do tématu prevence rizikového chování a prevence z pohledu učitelů a rodičů. Průvodcem nám bude Martin Kaliba, odborník na rizikové chování a jeho prevenci v online i offline prostředí. Martin se zabývá se využitím digitálních nástrojů ve vzdělávání. Je autorem knihy Digitální pohádky pro (ne)poučitelné děti a (ne)znalé dospělé. Působí také jako pedagog na Univerzitě Hradec Králové. A hlavně: je to člověk s praktickými zkušenostmi z terénu.
Škola DIGI IN: Cyril Brom: Jak podle dětí funguje internet a co to je?
Co si děti představují o internetu, jak podle nich funguje a odkud se berou videa na YouTube? Cyril Brom z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v rozhovoru odhaluje překvapivé výsledky výzkumu znalostí digitálního světa u žáků i učitelů. Zaměřuje se také na výuku internetové gramotnosti – kde hledat inspiraci do hodin informatiky a jak si obohatit vlastní znalosti.

video
Tandemová výuka – víc hlav víc ví
Národní pedagogický institut představuje reportáž, jak vést efektivní tandemovou výuku. Inspirovat se můžete v ZŠ Kunratice, kde tuto výuku aplikují na prvním i druhém stupni. Na reportáž navazují rozhovory s vyučujícími a ředitelem školy, kteří mají s tandemem zkušenosti. Poté můžete zhlédnout videa, která ukazují, jak lze tandemovou výuku zařadit do vyučování v heterogenních třídách.
DigiDay #23: Komunikace s AI - tipy a triky
Učitelé už umí s AI generovat testy nebo připravovat materiály. Ale co když vám řekneme, že od ní můžete chtít mnohem víc? V tomto Digiday jsme se podívali na to, jak z AI vytěžit maximum – ať už jde o inspiraci do výuky, nebo praktické tipy na prompty, které vám usnadní život. Zkušení pedagogové a odborníci se podělili o své know-how a ukázali, jak komunikovat s AI jako s opravdu přínosným asistentem. Posuňte s námi své dovednosti na novou úroveň! Podívejte se na záznam živého vysílání a společně prozkoumejme, jak AI prakticky zapojit do výuky.
KYBcast: Co funguje v prevenci učitelům i rodičům
Vítejte u prvního dílu podcastu ze čtvrté série, ve které si Václav Maněna zve různé hosty. Dnes se ponoříme do tématu prevence rizikového chování a prevence z pohledu učitelů a rodičů. Průvodcem nám bude Martin Kaliba, odborník na rizikové chování a jeho prevenci v online i offline prostředí. Martin se zabývá se využitím digitálních nástrojů ve vzdělávání. Je autorem knihy Digitální pohádky pro (ne)poučitelné děti a (ne)znalé dospělé. Působí také jako pedagog na Univerzitě Hradec Králové. A hlavně: je to člověk s praktickými zkušenostmi z terénu.
Škola DIGI IN: Cyril Brom: Jak podle dětí funguje internet a co to je?
Co si děti představují o internetu, jak podle nich funguje a odkud se berou videa na YouTube? Cyril Brom z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy v rozhovoru odhaluje překvapivé výsledky výzkumu znalostí digitálního světa u žáků i učitelů. Zaměřuje se také na výuku internetové gramotnosti – kde hledat inspiraci do hodin informatiky a jak si obohatit vlastní znalosti.
Edurevue
Magazín moderního vzdělávání
Stovky odborníků pracovaly v uplynulých letech na nových Rámcových vzdělávacích programech. Výsledkem společné práce nesmí být pouze kvalitně zpracovaný odborný dokument. Je mu třeba také ve školách vdechnout život.
Nejinspirativnější učitelé Česka: Chceme školu, která...
Jak si představují školu pro 21. století vítězové ceny Global Teacher Prize Czech Republic 2024? Zeptali jsme se všech finalistů během slavnostního vyhlašování.
A proč se to mám naučit?
Roman Göttlicher si dal od učení dvanáct let pauzu, během které vedl fitcentrum. Krátce poté, co se vrátil za katedru, získal ocenění pro inspirativní učitele. Jak svoji životní zkušenost z podnikání promítá do výuky? A jak lze podnítit motivaci u žáků i učitelů?
Kurikulum pro 21. století
V ostravském centru PANT se 21. listopadu 2024 uskutečnila další ze série debat věnovaných aktuálním výzvám ve vzdělávání. Tématem tentokrát bylo kurikulum pro 21. století.
První setkání v metodickém kabinetu? Okamžitě jsme si osobnostně sedly
Větší spolupráce, sdílení zkušeností a vzájemná podpora přináší do škol novou energii a množství nápadů a překvapivých, neotřelých řešení. Alena Šáfrová vyučuje v Liberci na gymnáziu, Pavlína Hartmanová na základní škole.
O změnách mluvme společně. Vyplatí se to
Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor. Co nepodcenit a na co klást při jejich tvorbě důraz?
Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu
Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.

článek
O změnách mluvme společně. Vyplatí se to
Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor. Co nepodcenit a na co klást při jejich tvorbě důraz?

článek
Uvádějící učitelka: Naše spolupráce je založena na respektu
Vzájemná podpora, možnost sdílení zkušeností i společná diskuse jsou důležité. Martina Eberlová ve školství pracuje přes dvacet let a druhým rokem je uvádějící učitelkou. Pro Radku Šindelovou, která na stejné kladenské škole učí odborné předměty, je vzájemná spolupráce vítanou pomocí.




