Revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální
V kontextu realizovaných revizí Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání dochází nyní k aktualizaci Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální (RVP ZŠS).
Zapracování výsledků veřejné konzultace do návrhu RVP ZŠS
Prostřednictvím komentářů v informačním systému a odpovědí ve strukturovaném dotazníku obdržel v rámci veřejné konzultace RVP ZŠS pracovní tým celkem 190 podnětů ke změnám.
Účastníci veřejné diskuse se vyjadřovali k textům obecných částí kurikula, ke vzdělávacímu obsahu jednotlivých vzdělávacích oblastí, klíčových kompetencí, základních gramotností i průřezových témat. Všechny podněty byly pečlivě posouzeny realizačním týmem a většina z nich byla do RVP ZŠS zapracována.
Ve struktuře kurikula se nejvýraznější změny projevily ve změně názvu vzdělávací oblasti Člověk a zdraví v obou částech dokumentu (Díl I i Díl II). Tato oblast byla nově přejmenována na Člověk, zdraví a bezpečí a byly v ní v rámci vzdělávacího oboru Tělesná výchova (v kontextu RVP ZV) nově koncipovány i tematické okruhy. K další změně (v názvu vzdělávacího oboru) došlo u Osobnostní a sociální výchovy. V Rámcovém učebním plánu (RUP) byla přehledněji koncipována tabulka se závaznými časovými dotacemi i hodinami určenými k distribuci školou.
Ke konkrétní změně formulací očekávaných výsledků učení (OVU) docházelo zřídka. Často byla realizována změna komentáře metodické podpory navázaného na očekávaný výsledek učení, aby mohl být obsah OVU srozumitelněji popsán.
Nyní RVP ZŠS směřuje ke své finální podobě. Tým pracuje především na propojení RVP ZŠS s metodickou částí a na technických, editačních, a korektorských úpravách.
Výsledky veřejné konzultace návrhu RVP ZŠ speciální
Ve dnech 19. února až 31. března 2025 proběhla veřejná konzultace k návrhu revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Každému zájemci nabídla možnost vyjádřit se k návrhu revize kurikula. Součástí veřejné diskuze bylo představení změn RVP ZŠS formou kulatého stolu se zástupci MŠMT ČR i NPI ČR. Podněty k návrhu změny byly generovány formou komentářů v informačním systému a zároveň formou strukturovaného dotazníku. Podněty jsou vyhodnoceny a jsou ve fázi zvážení a případného zapracování.
Harmonogram zavádění revize
Samotná revize RVP ZŠS bude probíhat v několika fázích. Po ukončení veřejné konzultace proběhne vyhodnocení a zapracování relevantních podnětů odbornými skupinami. Následně NPI předá finální verzi dokumentu ke schválení MŠMT.
Podzim 2025
Aktivity na podporu škol při zavádění nových RVP ZŠS.
Září 2026
Dobrovolná výuka podle nových školních vzdělávacích programů.
Školní rok 2027/2028
Povinná výuka podle revidovaných RVP.
Kulatý stůl k návrhu revize RVP pro základní školy speciální
Ve čtvrtek 13. března 2025 jsme se setkali u kulatého stolu nad návrhem revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Představili jsme zde připravované návrhy změny kurikula a zodpovídali otázky účastníků setkání z chatu.
V rámci kulatého stolu vystoupili:
za NPI – PhDr. Renata Votavová a Mgr. Markéta Zemanová
za MŠMT – PaedDr. Michal Černý a Mgr. Ivana Blažková
za metodický tým pro revizi – prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., PaedDr. Pavlína Baslerová, Ph.D., a PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.
Návrh RVP pro základní školy speciální je připraven k veřejné konzultaci
Podrobnosti o veřejné konzultaci, včetně termínů a způsobu zapojení, budou brzy zveřejněny na našich webových stránkách. Sledujte nás, abyste byli informováni o nejnovějším vývoji v oblasti vzdělávání a měli možnost aktivně přispět k tvorbě moderních a inkluzivních vzdělávacích dokumentů.
Analýza veřejné konzultace Koncepce revize RVP ZŠS
Na kulatý stůl konaný 4. března 2024 za účasti odborníků z MŠMT a NPI ČR navazoval průzkum na téma Koncepce revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Oslovili jsme odborníky a pedagogické pracovníky škol, aby do online dotazníku vytvořeného prostřednictvím formuláře Microsoft Forms uvedli své názory a připomínky k tématu.
Dotazník zahrnoval 11 otázek, z toho 1 otevřenou. Cílem bylo zjištění názoru odborné veřejnosti, zda obsah vzdělávání daný RVP ZŠS odpovídá současným potřebám žáků a aktuálním změnám ve společnosti. Analýza odpovědí a zpracování zprávy proběhly v dubnu 2024. Zpráva zahrnuje všechna témata, která byla v rámci dotazníku řešena, tedy otázku klíčových kompetencí, průřezových témat, časových dotací a modelových ŠVP.
Kulatý stůl ke Koncepci revize RVP pro speciální školy
V pondělí 4. března 2024 jsme se setkali u kulatého stolu a zahájili jsme veřejnou diskuzi ke koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální.
V rámci kulatého stolu vystoupili:
- za NPI ČR Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. a PhDr. Renata Votavová,
- za MŠMT Mgr. Ivana Blažková a Mgr. Jan Jiterský,
- za pracovní skupinu pro revizi RVP ZŠS prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. a PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.
Příprava Koncepce změny RVP ZŠS
Cílovou skupinou RVP ZŠS je specifická skupina žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a autismem, vyžadující poskytování nejvyšších stupňů podpůrných opatření. Z tohoto důvodu je obsah kurikula RVP ZŠS ve svém vzdělávacím obsahu i v popisu podmínek vzdělávání maximálně přizpůsoben potřebám žáků. Individuální předpoklady žáků základní školy speciální jsou zdůvodněním případných odlišností oproti podobě změn realizovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Proto NPI ČR připravil Koncepci změny RVP ZŠS, ve které popisuje v kontextu změn RVP ZV změny, které jsou navrhovány v obsahu i formální podobě RVP ZŠS.
Příprava Koncepce změny RVP ZŠS vychází ze strategických materiálů MŠMT, z obsahu revidovaného RVP ZV, a to způsobem, který odpovídá stupni rozpracovanosti revidovaného RVP ZV v čase zpracování přípravy koncepce, dále z důležitých podnětů ze školské praxe (viz dotazníkové šetření NPI ČR realizované ve školním roce 2021/2022, 2022/2023) a z expertních vyjádření členů PS RVP ZŠS.
Obsah Koncepce revize RVP ZŠS, přijaté ze strany MŠMT, je zadáním pro NPI ČR pro řešení změny RVP ZŠS.
- Vzdělávací obsah RVP ZŠS bude aktualizován a bude vycházet především z potřeb žáků. Očekávané výstupy budou stanoveny pro vzdělávací oblasti/obory, klíčové kompetence, základní gramotnosti. Snaha bude o redukci a mezioborovou integraci. Vzhledem k rozdílným předpokladům žáků základní školy speciální v RVP ZŠS nebude formulován společný základ povinný pro všechny žáky. Učivo zůstane součástí vzdělávacího obsahu RVP ZŠS.
- Klíčové kompetence zavedené ve stávajícím RVP ZŠS budou doplněny v díle I o digitální klíčovou kompetenci.
- V souladu s RVP ZV budou do RVP ZŠS zavedeny gramotnosti na úrovni odpovídající možnostem žáků základní školy speciální.
- Obsah průřezových témat v RVP ZŠS bude korespondovat s koncepcí průřezových témat v RVP ZV.
- Uzlové body budou vždy jako nepovinné stanoveny v díle I RVP ZŠS pro 6. a 10. ročník, v díle II RVP ZŠS pro 10. ročník.
- Rámcový učební plán bude stanovovat celkový počet hodin za 1. a 2. stupeň, ve kterém nebude docházet ke změně. Na rozdíl od RVP ZV bude rámcový učební plán stanovovat minimální časovou dotaci jednotlivých vzdělávacích oblastí/oborů. Disponibilní dotace bude navýšena na obou stupních a v obou dílech RVP ZŠS.
Šetření k obsahu RVP ZŠS
Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální je platný od roku 2008 a dosud v něm nebyly provedeny žádné změny. Bylo tedy žádoucí zjistit, zda pedagogická veřejnost považuje platný RVP ZŠS za funkční vzhledem k budoucímu praktickému uplatnění žáků ZŠS v dynamicky se vyvíjející společnosti 21. století.
Národní pedagogický institut České republiky ve spolupráci s MŠMT ČR realizoval v roce 2022 dotazníkové šetření v ZŠS. Cílem uvedeného šetření bylo získat zpětnou vazbu od vedení a pedagogů škol, do jaké míry odpovídá obsah vzdělávání daný RVP ZŠS aktuálním změnám v celé společnosti i současným potřebám žáků, kteří se vzdělávají podle příslušných ŠVP. Cílem šetření bylo zároveň zmapovat nejen podněty ke stávajícímu kurikulárnímu rámci, ale také postoje pedagogické veřejnosti k současné probíhající revizi RVP ZV.
Reflexe základních škol speciálních k RVP ZŠS a jeho úpravám