Modelové ŠVP pro ZŠ

Nabízíme podporu, nástroje a inspiraci pro vaši cestu k modernímu vzdělávání

Modelové školní vzdělávací programy

Modelový školní vzdělávací program (mŠVP) slouží jako nezávazná ukázka zpracování ŠVP a inspirace pro tvorbu vlastního školního vzdělávacího programu v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Cílem modelového ŠVP je usnadnit školám přechod na vzdělávání podle revidovaného RVP ZV, ušetřit práci při formulaci textů a poskytnout náměty pro rozhodování např. o učebním plánu.  

Dokument jsme rozdělili do kapitol, které stanovuje RVP ZV, jako jsou charakteristika školy a charakteristika ŠVP, školní učební plán a obsah vzdělávání. Ukazujeme, jak může vypadat „minimální“ společný základ. Minimální rozsah hodin je v učebnímu plánu a odpovídající obsah je ve školních výstupech včetně učiva a vazeb, např. na klíčové kompetence. K tomuto základu je možné připojovat disponibilní hodiny. Pedagogické týmy základních škol mohou, ale nemusí jednotlivé části modelového ŠVP převzít a přizpůsobit podle specifických podmínek a potřeb své školy. Součástí zveřejněných dokumentů jsou také editovatelné soubory ve formátech DOC a XLXS, které můžete využít pro tvorbu svého ŠVP. 

Navržený modelový ŠVP projde pilotáží, kterou vyhlásí MŠMT. Jejím cílem je prověřit srozumitelnost a využitelnost modelového ŠVP ve školní praxi a získat od zapojených škol zpětnou vazbu, která poslouží k finálním úpravám. Modelový ŠVP je tedy živým dokumentem, který bude dále rozvíjen a upravován na základě zkušeností z praxe. 

Předmětový (tradiční) modelový ŠVP

Předmětový (tradiční) modelový ŠVP nabízí strukturu odpovídající vzdělávacím oborům revidovaného RVP ZV. Předměty odpovídají vzdělávacím oborům RVP ZV a využívají obvyklých názvů předmětů, jako například český jazyk, matematika nebo přírodopis.

Charakteristika školy

Charakteristika školy zahrnuje základní informace o škole, jejím zaměření a prostředí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy, přístup k výuce, podporu žáků i učitelů a spolupráci s partnery.

Charakteristika ŠVP

Charakteristika ŠVP popisuje zvolený model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jakým slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky, přijímací řízení, péči o žáky se speciálními potřebami i podporu nadaných žáků.

Obsahový rámec
1. stupeň

Učební plán stanovuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro jednotlivé ročníky na 1. stupni. PDF soubor obsahuje přehlednou charakteristiku předmětu a vzdělávací strategie jako základ pro plánování výuky. Excelová tabulka systematicky provádí tvorbou obsahu vzdělávání v předmětu v osmi krocích – od převzetí očekávaných výsledků učení z RVP ZV až po uspořádání školních očekávaných výsledků učení do ročníků a jejich propojení s dalšími předměty. Poslední list lze vytisknout jako přehledný podklad k obsahu vzdělávání v konkrétním předmětu pro plánování výuky. Tabulka poskytuje návod i prostor pro úpravy vzdělávacího obsahu předmětů podle cílů školy a potřeb žáků. 

Obsahový rámec
2. stupeň

Učební plán pro 2. stupeň určuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro každý ročník. PDF soubor obsahuje přehlednou charakteristiku předmětu a vzdělávací strategie jako základ pro plánování výuky. Excelová tabulka systematicky provádí tvorbou obsahu vzdělávání v předmětu v osmi krocích – od převzetí očekávaných výsledků učení z RVP ZV až po uspořádání školních očekávaných výsledků učení do ročníků, učiva a jejich propojení s dalšími předměty. Poslední list lze vytisknout jako přehledný podklad k obsahu vzdělávání v konkrétním předmětu pro plánování výuky. Tabulka poskytuje návod i prostor pro úpravy vzdělávacího obsahu předmětů podle cílů školy a potřeb žáků. 

Při přípravě modelových ŠVP vznikly mimo NPI ČR i alternativní návrhy některých předmětů. Jsou k dispozici pod odkazem Alternativní časová dotace.

Obsahový rámec
Hodnocení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků zahrnuje různé přístupy a způsoby hodnocení používané ve škole pro podporu formativního přístupu. Hodnocení ŠVP obsahuje časové rozvržení hodnocení ŠVP, používaná kritéria či způsob využití zjištěných údajů.

Dokumenty navazující na ŠVP

Součástí ŠVP mohou být také ŠVP pro školní družinu a školní kluby a další dodatky k ŠVP, jako např. dílčí úpravy ŠVP.

Integrovaný modelový ŠVP

Integrovaný modelový ŠVP uspořádává vzdělávací obsah vybraných oborů RVP ZV do komplexních předmětů, které tyto obory propojují. Předměty, jako například Příroda a já nebo Umění, nabízejí ucelený přístup, kdy různé vzdělávací oblasti spolupracují v rámci jednoho integrovaného celku.

Charakteristika školy

Charakteristika školy zahrnuje základní informace o škole, jejím zaměření a prostředí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy, přístup k výuce, podporu žáků i učitelů a spolupráci s partnery.

Charakteristika ŠVP

Charakteristika ŠVP popisuje zvolený model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jakým slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky, přijímací řízení, péči o žáky se speciálními potřebami i podporu nadaných žáků.

Obsahový rámec
1. stupeň

Učební plán stanovuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro jednotlivé ročníky na 1. stupni. Obsah vzdělávání zahrnuje charakteristiku předmětů, očekávané výsledky učení, průřezová témata a vazby na základní gramotnosti a klíčové kompetence.

Obsahový rámec
2. stupeň

Učební plán pro 2. stupeň určuje přehled povinných a volitelných předmětů, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro každý ročník. Obsah vzdělávání se zaměřuje na charakteristiku předmětů, očekávané výsledky učení, průřezová témata, základní gramotnosti a klíčové kompetence.

Obsahový rámec
Projekty a další formy vzdělávání

Projekty a další formy vzdělávání propojují teoretické znalosti s praktickými činnostmi, podporují tvořivost, spolupráci a rozvoj klíčových kompetencí.

Obsahový rámec
Hodnocení

Hodnocení výsledků vzdělávání žáků zahrnuje různé přístupy a způsoby hodnocení používané ve škole pro podporu formativního přístupu. Hodnocení ŠVP obsahuje časové rozvržení hodnocení ŠVP, používaná kritéria či způsob využití zjištěných údajů.

Dokumenty navazující na ŠVP

Součástí ŠVP mohou být také ŠVP pro školní družinu a školní kluby a další dodatky k ŠVP, jako např. dílčí úpravy ŠVP.

Tematický modelový ŠVP

Tematický modelový ŠVP organizuje vzdělávací obsah oborů RVP ZV do širších tematických celků. Témata, jako například Voda nebo Demokracie, propojují obsah více vzdělávacích oblastí a nabízejí ucelený pohled na různorodé problémy a koncepty.

Tematický modelový ŠVP je dostupný ve formě základního rámce a věcného popisu. Jeho dopracování proběhne ve spolupráci s pracovními skupinami, především se školami zapojenými do pilotáže modelových ŠVP.

Jak podporujeme školy?

Podpora škol

Jak na ŠVP