Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální
Kulatý stůl k návrhu revize RVP pro základní školy speciální
Ve čtvrtek 13. března 2025 jsme se setkali u kulatého stolu nad návrhem revidovaného Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Představili jsme zde připravované návrhy změny kurikula a zodpovídali otázky účastníků setkání z chatu.
V rámci kulatého stolu vystoupili:
za NPI – PhDr. Renata Votavová a Mgr. Markéta Zemanová
za MŠMT – PaedDr. Michal Černý a Mgr. Ivana Blažková
za metodický tým pro revizi – prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D., PaedDr. Pavlína Baslerová, Ph.D., a PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.
Návrh RVP pro základní školy speciální je připraven k veřejné konzultaci
Národní pedagogický institut (NPI) dokončil návrh revidovaného Rámcového vzdělávacího programu (RVP) pro základní školy speciální. Tento návrh byl předložen Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) k dalšímu projednání.
Dalším krokem bude zahájení veřejné konzultace, která umožní odborné i širší veřejnosti vyjádřit se k navrhovaným změnám. Veřejná konzultace je klíčovou součástí procesu revize, protože poskytuje prostor pro připomínky a návrhy od všech zainteresovaných stran, včetně pedagogů, rodičů a odborníků na speciální vzdělávání.
Podrobnosti o veřejné konzultaci, včetně termínů a způsobu zapojení, budou brzy zveřejněny na našich webových stránkách.
Sledujte nás, abyste byli informováni o nejnovějším vývoji v oblasti vzdělávání a měli možnost aktivně přispět k tvorbě moderních a inkluzivních vzdělávacích dokumentů.
Analýza veřejné konzultace Koncepce revize RVP ZŠS
Na kulatý stůl konaný 4. března 2024 za účasti odborníků z MŠMT a NPI ČR navazoval průzkum na téma Koncepce revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální. Oslovili jsme odborníky a pedagogické pracovníky škol, aby do online dotazníku vytvořeného prostřednictvím formuláře Microsoft Forms uvedli své názory a připomínky k tématu.
Dotazník zahrnoval 11 otázek, z toho 1 otevřenou. Cílem bylo zjištění názoru odborné veřejnosti, zda obsah vzdělávání daný RVP ZŠS odpovídá současným potřebám žáků a aktuálním změnám ve společnosti. Analýza odpovědí a zpracování zprávy proběhly v dubnu 2024. Zpráva zahrnuje všechna témata, která byla v rámci dotazníku řešena, tedy otázku klíčových kompetencí, průřezových témat, časových dotací a modelových ŠVP.
Kulatý stůl ke Koncepci revize RVP pro speciální školy
V pondělí 4. března 2024 jsme se setkali u kulatého stolu a zahájili jsme veřejnou diskuzi ke koncepci revize Rámcového vzdělávacího programu pro obor vzdělání základní škola speciální.
V rámci kulatého stolu vystoupili:
- za NPI ČR Mgr. Matěj Bulant, Ph.D. a PhDr. Renata Votavová,
- za MŠMT Mgr. Ivana Blažková a Mgr. Jan Jiterský,
- za pracovní skupinu pro revizi RVP ZŠS prof. PaedDr. Miroslava Bartoňová, Ph.D. a PaedDr. Petr Hanák, Ph.D.
Příprava Koncepce změny RVP ZŠS
Cílovou skupinou RVP ZŠS je specifická skupina žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, se souběžným postižením více vadami a autismem, vyžadující poskytování nejvyšších stupňů podpůrných opatření. Z tohoto důvodu je obsah kurikula RVP ZŠS ve svém vzdělávacím obsahu i v popisu podmínek vzdělávání maximálně přizpůsoben potřebám žáků. Individuální předpoklady žáků základní školy speciální jsou zdůvodněním případných odlišností oproti podobě změn realizovaných v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Proto NPI ČR připravil Koncepci změny RVP ZŠS, ve které popisuje v kontextu změn RVP ZV změny, které jsou navrhovány v obsahu i formální podobě RVP ZŠS.
Příprava Koncepce změny RVP ZŠS vychází ze strategických materiálů MŠMT, z obsahu revidovaného RVP ZV, a to způsobem, který odpovídá stupni rozpracovanosti revidovaného RVP ZV v čase zpracování přípravy koncepce, dále z důležitých podnětů ze školské praxe (viz dotazníkové šetření NPI ČR realizované ve školním roce 2021/2022, 2022/2023) a z expertních vyjádření členů PS RVP ZŠS.
Obsah Koncepce revize RVP ZŠS, přijaté ze strany MŠMT, je zadáním pro NPI ČR pro řešení změny RVP ZŠS.
- Vzdělávací obsah RVP ZŠS bude aktualizován a bude vycházet především z potřeb žáků. Očekávané výstupy budou stanoveny pro vzdělávací oblasti/obory, klíčové kompetence, základní gramotnosti. Snaha bude o redukci a mezioborovou integraci. Vzhledem k rozdílným předpokladům žáků základní školy speciální v RVP ZŠS nebude formulován společný základ povinný pro všechny žáky. Učivo zůstane součástí vzdělávacího obsahu RVP ZŠS.
- Klíčové kompetence zavedené ve stávajícím RVP ZŠS budou doplněny v díle I o digitální klíčovou kompetenci.
- V souladu s RVP ZV budou do RVP ZŠS zavedeny gramotnosti na úrovni odpovídající možnostem žáků základní školy speciální.
- Obsah průřezových témat v RVP ZŠS bude korespondovat s koncepcí průřezových témat v RVP ZV.
- Uzlové body budou vždy jako nepovinné stanoveny v díle I RVP ZŠS pro 6. a 10. ročník, v díle II RVP ZŠS pro 10. ročník.
- Rámcový učební plán bude stanovovat celkový počet hodin za 1. a 2. stupeň, ve kterém nebude docházet ke změně. Na rozdíl od RVP ZV bude rámcový učební plán stanovovat minimální časovou dotaci jednotlivých vzdělávacích oblastí/oborů. Disponibilní dotace bude navýšena na obou stupních a v obou dílech RVP ZŠS.
Šetření k obsahu RVP ZŠS
Rámcový vzdělávací program pro základní školu speciální je platný od roku 2008 a dosud v něm nebyly provedeny žádné změny. Bylo tedy žádoucí zjistit, zda pedagogická veřejnost považuje platný RVP ZŠS za funkční vzhledem k budoucímu praktickému uplatnění žáků ZŠS v dynamicky se vyvíjející společnosti 21. století.
Národní pedagogický institut České republiky ve spolupráci s MŠMT ČR realizoval v roce 2022 dotazníkové šetření v ZŠS. Cílem uvedeného šetření bylo získat zpětnou vazbu od vedení a pedagogů škol, do jaké míry odpovídá obsah vzdělávání daný RVP ZŠS aktuálním změnám v celé společnosti i současným potřebám žáků, kteří se vzdělávají podle příslušných ŠVP. Cílem šetření bylo zároveň zmapovat nejen podněty ke stávajícímu kurikulárnímu rámci, ale také postoje pedagogické veřejnosti k současné probíhající revizi RVP ZV.
Reflexe základních škol speciálních k RVP ZŠS a jeho úpravám