Koncepční pracovní skupiny
Koncepční skupina
Role koncepční skupiny ve třetí fázi prací na revizi RVP ZV
Koncepční skupina se ve třetí, integrační fázi prací na revizi RVP ZV soustředí na poskytování expertní podpory metodickému týmu při metodickém vedení integračních skupin. Její hlavní činností bude poskytovat metodickému týmu srozumitelná stanoviska a průběžnou zpětnou vazbu k procesu integrace dosud vytvořených podkladů do konzistentního RVP ZV v souladu s koncepčními materiály a zadáním MŠMT. Koncepční skupina poskytne též zpětnou vazbu k dílčím částem revidovaného RVP ZV i dokumentu jako celku. Předpokládá se intenzivní a věcná komunikace směřující k vytvoření dokumentu RVP ZV ve stanoveném termínu.
PaedDr. Karel Tomek
garant koncepční pracovní skupiny
PaedDr. Karel Tomek – garant koncepční pracovní skupiny
Absolvent pedagogické fakulty MU v Brně, učitel na málotřídní i městské základní škole, výchovný poradce, lektor dalšího vzdělávání pedagogů, mentor a kouč s dlouholetou praxí. Spoluautor vzdělávacího programu Národní škola, autor metodických textů i ředitel science centra. Manažerské zkušenosti získal jako ředitel školy i odboru ministerstva školství a dál se věnuje dlouhodobě inovacím a koncepčním otázkám vzdělávání jako odborný pracovník kurikulárního ústavu (VÚP, NÚV, NPI) i České školní inspekce. V různých rolích se účastnil řady inovačních projektů v oblasti vzdělávání. Hlavními oblastmi odborného zájmu jsou rámcové a školní vzdělávací programy, jejich tvorba a inovace, metody a formy výuky, otázky hodnocení žáků i škol a tematika vzdělávání nadaných a mimořádně nadaných žáků. Svoje celoživotní zkušenosti předává pedagogům na vzdělávacích akcí zejména typu specializačních studií pro koordinátory ŠVP, ICT, ředitele a dalších.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Vystudovala VŠE v Praze a doplňkové pedagogické studium tamtéž. Pracovala v komerční i neziskové sféře. Ve vzdělávání se pohybuje od roku 2009 a zaměřuje se na oblast finanční gramotnosti, rozvoje podnikavosti a kariérového vzdělávání. Jejím oblíbeným tématem je projektová výuka, využívání her a gamifikace ve výuce. Pomohla vytvořit koncepce a vzdělávací programy, jako např. Finančně gramotná škola nebo Rozpočti si to!, spolupracuje na regionální úrovni, věnuje se vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ a je autorkou několika odborných publikací a metodických materiálů.
Mgr. Ing. Vít Beran
Ředitel veřejné ZŠ v Praze, dlouhodobě působí v projektu Pomáháme školám k úspěchu a v programu Učitel/Ředitel naživo. Zaměřuje se na témata propojení a souvislostí klíčových kompetencí a gramotností.
Ing. Tereza Štaubrová
Ředitelka veřejné ZŠ v Praze, tématem, jemuž se dlouhodobě věnuje, je koncepce vzdělávání.
Mgr. Radek Sárközi
Působil jako učitel na ZŠ i SŠ (čeština, dějepis, informatika), je lektorem specializačního studia pro koordinátory tvorby ŠVP, napsal Elektronickou učebnici literatury, založil weby ke čtenářské gramotnosti, mediální výchově a tvůrčímu psaní. Absolvoval kurzy pedagogiky Montessori, Začít spolu a Čtením a psaním ke kritickému myšlení, je prezidentem spolku Pedagogická komora, z.s.
Mgr. Milena Vlčková
Ředitelka waldorfské školy v Č. Budějovicích, předsedkyně komory MŠ a ZŠ v radě Sdružení soukromých škol, členka představenstva AWŠ ČR, působí jako přizvaná osoba ČŠI. Jejími tématy jsou mj. metodické vedení pedagogů, inovativní pedagogické směry, soulad vzdělávání s vývojovou psychologií.
Ing. Vladimír Dobeš, M.Sc.
Spoluzakladatel a jednatel svobodné demokratické školy Donum Felix v Kladně, člen evropské vzdělávací komunity EUDEC. Má zkušenosti z kompetenčního demokratického vzdělávání v zahraničí i u nás a s tématem vzdělávání k proměnám trhu práce.
Ing. Tomáš Kuba
Spoluzakladatel soukromé waldorfské ZŠ a lycea, učitel technických a přírodovědných předmětů na 2. a 3. stupni. Koordinátor AWŠ ČR pro implementaci „malé“ revize RVP ve waldorfských školách. Vedoucí pracovní skupiny SKAV pro revizi RVP ZV. Člen Jednoty školských informatiků. Zaměřuje se především na celkovou koncepci RVP, kompetence a jejich ověřování, slovní hodnocení a na wellbeing. Dlouhodobě se snaží o to, aby školy byly příjemnějšími a radostnějšími místy pro všechny.
Mgr. Kateřina Tomešková, Ph.D.
Akademická pracovnice, působí na Institutu manažerských studií MÚVS ČVUT, na Institutu manažerských studií MÚVS ČVUT, v odborných meziresortních komisích a skupinách (MK a MŠMT, pro propojování formálního a neformálního vzdělávání), členka plánovací komise programů v rámci OP JAK. Zabývá se tématy kvality výuky, reflexe a zavádění inovativních metod do praxe.
RNDr. Jana Dlouhá, Ph.D.
Didaktička, akademická pracovnice. Spolupracuje s nevládními organizacemi v oblasti environmentálního vzdělávání, věnuje se tématu kompetencí, jejich role a možnosti ve vzdělávání a průřezovým tématům.
Doc. RNDr. Miroslav Marada, Ph.D.
Didaktik, akademický pracovník. Je členem České geografické společnosti. Orientuje se na koncepci geografie jako komplexního environmentálního předmětu syntetizujícího přírodovědné a společenskovědní poznatky.
PhDr. Barbora Petrů Puhrová, Ph.D.
Akademická pracovnice, členka České pedagogické společnosti. Zabývá se tématy pedagogické diagnostiky, managementu a evaluace školy. Výzkumně publikuje v oblasti zapojení rodičů do domácí přípravy žáků na 1. stupni základní školy.
Doc. PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Didaktička, akademická pracovnice, členka České pedagogické společnosti. Zabývá se problematikou přírodovědného vzdělávání a práce s talenty.
Mgr. Jiří Dvořák, Ph.D.
Zabývá se tématy hodnocení, koncepce, metodiky a organizace ověřování vzdělávacích výstupů vč. gramotností a klíčových kompetencí.
PaedDr. Jan Tupý
Odborný spolupracovník NPI ČR, spoluautor Bílé knihy a RVP pro všeobecné vzdělávání, autor publikace Tvorba kurikulárních dokumentů v ČR, podkladové studie ke vzdělávací oblasti Člověk a zdraví, analýz RVP a ŠVP pro základní vzdělávání.
PhDr. Olga Kofroňová, Ph.D.
Odborná pracovnice NPI ČR v tématech kurikula všeobecného a odborného vzdělávání a jeho revize, je garantkou revize RVP SOV v oblasti všeobecně vzdělávacích předmětů.
Mgr. Daniela Růžičková
Odborná pracovnice NPI ČR, pedagožka, spoluautorka Strategie digitálního vzdělávání 2020, věnuje se rozvoji ICT kurikula a jeho formulaci v rámcových vzdělávacích programech.
PaedDr. Karel Tomek
Odborný pracovník NPI ČR, pedagog, lektor, mentor a kouč. Zabývá se kromě jiného tématy: rámcové vzdělávací programy a jejich implementace do ŠVP, pedagogické kompetence, hodnocení a sebehodnocení žáků a škol.
Stálými hosty pracovní skupiny jsou garanti všech ostatních koncepčních a koordinačních skupin a Jan Jiterský jako zástupce expertního panelu MŠMT.
„Širší konzultační skupina je otevřenou platformou, do které se mohou zapojit: pedagogové a vedoucí pracovníci škol, didaktici z vysokých škol vzdělávající učitele, zástupci odborné veřejnosti, zástupci „klientů“, tj. rodičů a žáků, zástupci expertního panelu, MŠMT, ČŠI, CZVV, zástupci příslušných oborových asociací a sdružení, nestátní neziskových organizací, zástupci odpovídajících resortů, zástupci zájmového vzdělávání a ZUŠ. V rámci širší konzultační skupiny na revizích RVP ZV spolupracovali a spolupracují:“
Mgr. Jiří Bartoš
Vedení školy, Asociace svobodných demokratických škol, European Democratic Education Community
Mgr. Kateřina Baušteinová
DofE (Mezinárodní cena vévody z Edinburghu)
PhDr. Jana Hutníková
Zástupkyně vzdělávací organizace, 1. místopředsedkyně Asociace muzeí a galerií ČR
Hana Chalušová
Zástupkyně vzdělávací organizace, Fórum rodičů
Mgr. Ondřej Chrást
Zástupce státní správy - MK ČR
Mgr. Eva Kácovská
Pedagožka 2. stupně ZŠ
Mgr. Milan Kalabza
Pedagog 2. stupně ZŠ
RNDr. Jindřich Kitzberger
Vedení školy
Mgr. Jana Klimpellová
Koučka, terapeutka
Mgr. Tomáš Klinka, Ph.D.
Zástupce VŠ, Sdružení učitelů FJ, Gallica
Mgr. Petr Koldinský, Ph.D.
Zástupce rodičů, Fórum rodičů
Mgr. Magdalena Košnarová
Vedení školy, Asociace svobodných demokratických škol
Mgr. et Bc. Roman Ludvík
Zástupce rodičů
Mgr. Tereza Mrhálková, DiS.
Učitelka na 1. a 2. st. ZŠ, členka Asociace svobodných demokratických škol ČR. Zaměřuje se na témata hodnocení a učebního plánu.
Ing. Bc. Václav Nádvorník, Ph.D.
Zástupce ředitele ZŠ Londýnská Praha, Národní kabinet Inf., Učitelská platforma, JŠI
RNDr. Petr Nývlt, Ph.D.
Ředitel školy, člen Asociace ředitelů gymnázií a ČMOS PS
Mgr. Pavel Palička, Ph.D.
Vedení školy, Učitelská platforma, Asociace malých inovativních škol
Mgr. Michal Parlásek
Zástupce vzdělávací organizace, Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj
Mgr. Ingrid Procházková, Ph.D.
Zástupkyně VŠ, Komunita vzdělavatelů budoucích učitelů (KVBU)
PhDr. Dominika Provázková Stolinská, Ph.D.
Zástupkyně VŠ, ČAPV, ČPdS
Mgr. Markéta Slezáková
Pedagožka 2. stupně
Ing. Bc. Jana Střihavková
Vedení školy, Učitelská platforma
Mgr. Lada Štroblová
Pedagožka 1. stupně
PaedDr. Leoš Tesárek
Zástupce vedení školy - strategie a koordinace rozvoje, člen výboru MAS Opavsko (evaluace pedagogických procesů)
Mgr. Hana Urbanová
Pedagožka 2. stupně, Učitelská platforma, Česká asociace pedagogického výzkumu
Mgr. Petra Keprtová
Pedagožka 2. stupně ZŠ, působí v pracovní skupině iniciativy SKAV Úspěch pro každého žáka
Pracovní skupina pro klíčové kompetence a gramotnosti
Klíčové kompetence a základní gramotnosti (dále KK) jsou významnými cíli vzdělávání a součásti kurikula. Cílem skupiny je formulace charakteristiky a významu jednotlivých KK a základních strategií jejich rozvoje. Úkolem pro tuto skupinu jsou rovněž mapy učebního pokroku, resp. vývojové kontinuum jednotlivých KK, a ve spolupráci se zástupci oborových skupin promítnutí KK do jednotlivých vzdělávacích oborů a oblastí. Dalším souvisejícím tématem jsou metody hodnocení klíčových kompetencí.
Mgr. et Mgr. Michaela Spurná, Ph.D.
garantka skupiny
Je kvalifikována v oboru Pedagogika. Studovala na Masarykově univerzitě na Pedagogické a Filozofické fakultě. Vedle oblasti hodnocení se její vášní staly i oblasti jako metodologie výzkumu, příprava učitelů (pojetí učitelů, identita učitelů v učitelské přípravě), kurikulum a jeho aspekty, inovace ve vzdělávání a jejich transfer do praxe. V NPI ČR je na koncepční úrovni garantkou oblastí hodnocení žáků, inovace ve vzdělávání a klíčové kompetence a gramotnosti. Vedle NPI ČR působí také na PdF MU, PřF UK jako vyučující či vědecká pracovnice.
Ing. Petra Antlová
Učitelka na 2. st. ZŠ, je členkou H-mat, spolupracuje s projektem SYPO (NPI ČR). Orientuje se na rozvoj kompetencí žáků ve výuce (zejm. matematika 1., 2. st., chemie) prostřednictvím tzv. responzivní výuky.
Mgr. Dominika Balatková
Koordinátorka a metodička školního vzdělávacího programu, učitelka na základní škole, manažerka ve vzdělávání. Orientuje se na zařazení komplexně pojatých klíčových kompetencí a gramotností do výuky a předávání příkladů dobré praxe. Je členkou Učitelské platformy.
PhDr. Kristina Březinová
Psycholožka působící ve vzdělávání, je členkou Platformy kariérových poradců ČR, zabývá se tématy osobnostní a sociální výchovy, kompetencí sociální a personální, komunikační a společným vzděláváním.
Mgr. Tomáš Hazlbauer
Ředitel vzdělávací organizace Centrum pro demokratické učení, o. p. s. Má zkušenosti z práce ve skupině pro společenskovědní vzdělávání v odborné organizaci řízení MŠMT. Zabývá se cíli a prioritami ve vzdělávání, tématy občanského vzdělávání, kompetencí k občanství.
Mgr. Bc. Marie Chlápek
Učitelka na 1. st. ZŠ, speciální pedagožka, členka Asociace speciálních pedagogů, Asociace školních metodiků prevence. Zabývá se well-beingem, prevencí sociálně patologických jevů a tématy spojenými s třídami zřízenými podle § 16/9 školského zákona.
Mgr. Marián Klapka
Učitel na gymnáziu, autor metodik rozvoje schopnosti kritického myšlení žáků v občanské výchově a základech společenských věd, orientuje se na možnosti kompetenčně orientované výuky ve vyučovacích hodinách.
Mgr. Šárka Koflerová
Vedoucí Katechetického a pedagogického centra, lektorka, mentorka, věnuje se mj. dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků. Zabývá se tématy kompetencí a osobnostně sociální výchovou.
Mgr. Petr Koubek, Ph.D.
Středoškolský učitel. Pracoval v sekci pro lidská práva Úřadu vlády ČR a jako odborný pracovník pro kvalitu a rozvoj kurikula všeobecného vzdělávání v NPI ČR.
RNDr. Jiří Kulich
Biolog, pedagog, metodik, orientuje se na udržitelnost a GRV. Je členem SKAV, Sítě středisek ekologické výchovy Pavučina, Výboru pro vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Zabývá se tematikou kompetenčního rámce, vývojového kontinua, vzdělávání a kompetencí pro udržitelnost.
prof. PhDr. Silva Macková
Vystudovala na FF MU obor Čeština, Pedagogika. Je spoluzakladatelkou ateliéru Divadla výchovy Divadelní fakulty JAMU, v současné době ateliér vede a je prorektorkou pro studium a kvalitu JAMU.
Mgr. Andrej Novik
Učitel na ZŠ, metodik vzdělávacích projektů v organizacích Scio a Postbellum, člen předsednictva Evropské Asociace pro hodnocení výsledků ve vzdělávání (AEA-Europe), člen SKAV a Učitelské platformy.
Mgr. et Mgr. Martin Polách
Učitel dvou ZŠ, externí pedagogický pracovník v oblasti pregraduální přípravy učitelů 1. stupně ZŠ, člen České společnosti učitelů TV. Zabývá se tématy kompetence učitele, propojení výstupů vzdělávání na 1. a 2. stupni, koncepce efektivního vzdělávání a komplexně pojaté klíčové kompetence.
PhDr. František Rozum
Zástupce ředitele, ZŠ a VŠ pedagog, je aktivní ve vzdělávacích projektech SYPO (NPI ČR) a JSNS (Člověk v tísni). Zajímá se o tematiku klíčových kompetencí.
Mgr. Lenka Rybová
Je absolventkou PedF UK, aktivně se pohybuje ve výuce matematiky vystavené na rozvoji kompetencí a konstruktivismu, je zároveň lektorkou a tutorkou.
Mgr. David Ryška
Didaktik působící na VŠ, člen České asociace pedagogického výzkumu. Zabývá se specifikací a realizací vybraných kompetencí ve výuce cizích jazyků (komunikační, digitální, pracovní).
Mgr. Luba Stojanova-Stojčeva, Ph.D.
Učitelka na gymnáziu. Působí jako ambasadorka eTwinningu při Domě zahraniční spolupráce, zabývá se tématy klíčových kompetencí, čtenářské a digitální gramotnosti.
RNDr. Dáša Zouharová
Učitelka, lektorka a metodička, v Jihomoravském kraji členka Regionální rady podnikavosti. Orientuje se na klíčové kompetence, zejména k řešení problémů, podnikavosti.
Ing. Kateřina Lichtenberková
Vystudovala VŠE v Praze a doplňkové pedagogické studium tamtéž. Pracovala v komerční i neziskové sféře. Ve vzdělávání se pohybuje od roku 2009 a zaměřuje se na oblast finanční gramotnosti, rozvoje podnikavosti a kariérového vzdělávání. Jejím oblíbeným tématem je projektová výuka, využívání her a gamifikace ve výuce. Pomohla vytvořit koncepce a vzdělávací programy, jako např. Finančně gramotná škola nebo Rozpočti si to!, spolupracuje na regionální úrovni, věnuje se vzdělávání pedagogů ZŠ a SŠ a je autorkou několika odborných publikací a metodických materiálů.
Mgr. Klára Šindelková
Odborná pracovnice NPI ČR, orientuje se na propojování formálního a neformálního vzdělávání, wellbeing a jejich souvislosti s rozvíjením klíčových kompetencí.
Mgr. Daniela Havlíčková
Metodička pro vzdělávání v NPI ČR, orientuje se na oblast neformálního vzdělávání a jeho uznávání a NSK, je členkou Místní akční skupiny Šipka a Hodina, z. s. v Kraji Vysočina.
Ing. Bc. Eva Fanfulová
Odborná pracovnice NPI ČR, pedagožka, působila mj. v projektech metodické podpory učitelů SYPO a PPUČ, specializuje se na oblast ICT a digitálních kompetencí i v rámci „malých“ revizí RVP v informatické a digitální oblasti.
PaedDr. Karel Tomek
Odborný pracovník NPI ČR, pedagog, lektor, mentor a kouč. Zabývá se kromě jiného tématy: rámcové vzdělávací programy a jejich implementace do ŠVP, pedagogické kompetence, hodnocení a sebehodnocení žáků a škol.
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Působí jako vedoucí katedry psychologie Pedagogické fakulty UK. Ve své pedagogické práci se výzkumně i publikačně věnuje tématům zaměřeným na psychologii pedagogických profesí, psychologii genderu, pedagogickou a sociální psychologii či stres a strategie jeho zvládání. Byla např. řešitelkou projektů o vyhoření učitelů, etnické a genderové rovnosti na ZŠ. Publikovala mj. stati o vlivu femininního a maskulinního označení na hodnocení prestiže, působení genderových stereotypů ve školním prostředí na výkony a sebehodnocení dívek a chlapců v matematice či zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ.
PhDr. Roman Kroufek, Ph.D.
Vystudoval Učitelství biologie & geografie (PF UJEP) a doktorský studijní obor Vzdělávání v biologii (PF JU). Aktuálně působí jako vedoucí katedry preprimárního a primárního vzdělávání na pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Zde se ve své výzkumné a vzdělávací činnosti věnuje environmentálnímu a udržitelnému vzdělávání a didaktice přírodních věd. V současné době řeší vzdělávací témata zaměřená na venkovní učení, environmentální gramotnost či klimatické vzdělávání.
„Širší konzultační skupina je otevřenou platformou, do které se mohou zapojit: pedagogové a vedoucí pracovníci škol, didaktici z vysokých škol vzdělávající učitele, zástupci odborné veřejnosti, zástupci „klientů“, tj. rodičů a žáků, zástupci expertního panelu, MŠMT, ČŠI, CZVV, zástupci příslušných oborových asociací a sdružení, nestátní neziskových organizací, zástupci odpovídajících resortů, zástupci zájmového vzdělávání a ZUŠ. V rámci širší konzultační skupiny na revizích RVP ZV spolupracovali a spolupracují:“
Mgr. Marek Adler
Ředitel ZŠ Be open, pedagog 2. stupně ZŠ
Ing. Jiří Banáš
Zástupce rodičů
Mgr. Eva Benešová
DofE – Mezinárodní cena vévody z Edinburghu, SKAV
Mgr. Bc. Soňa Daňková
Pedagožka 2. stupně ZŠ, Krajský metodický kabinet pro Přírodovědné vzdělávání
Iveta Feglerová
Vychovatelka ŠD
Mgr. Soňa Fejtl Svobodová
Zástupkyně ZŠ
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Zástupkyně VŠ, ČOSIV, Partnerství 2030+
Mgr. Veronika Fiedlerová
Zástupkyně státní správy
PhDr. Zbyněk Filipi, Ph.D.
Zástupce VŠ, Národní kabinet informatiky a ICT, ČAPV
Mgr. Vladimír Fišera, Ph.D.
Zástupce vzdělávací organizace
Mgr. Markéta Hlaváčová
Vedení školy
Mgr. Anna Hrčková
Pedagožka 1. stupně ZŠ
Ing. Magdaléna Hrubá
Management česko-německých projektů, KNOFLÍK, z. s.
Mgr. Jan Husák
Zástupce vzdělávací organizace bfz. o. p. s.
doc. RNDr. Antonín Jančařík, Ph.D.
Zástupce VŠ, SUMA JČMF, MAP Polabí Pracuje je PedF UK, člen SUMA JČMF a výboru MAP Polabí
PhDr. Martina Komzáková, Ph.D.
Zástupkyně VŠ
Lenka Kotková, DiS.
Zástupkyně vzdělávací organizace, zřizovatelka soukromé ZŠ
Mgr. Klára Koubská
Ředitelka základní školy
Nikola Křístek
Zástupce vzdělávací organizace, Restorativní škola, z .s.
Mgr. Eva Křížová
Zástupkyně rodičů
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Zástupkyně VŠ, ČAPV
Mgr. Daniel Lessner, Ph.D.
Pedagog na gymnáziu a VŠ, Jednota školských informatiků
Mgr. Martin Majcík, Ph.D.
Zástupce VŠ
Mgr. Daniel Mareš
Pedagog na gymnáziu
Mgr. Juraj Matis
Psycholog, AŠP – Asociace školní psychologie
Mgr. Miroslava Paličková
Koordinátorka pedagogické koncepce školy, učitelka a speciální pedagožka, členka Asociace malých inovativních škol
Mgr. Bc. Kateřina Parvonič
Ředitelka ZŠ, pedagožka, členka Jednoty školských matematiků
Mgr. Miroslav Píštěk
Pedagog na SOŠ, Učitelé+
Mgr. Markéta Prouzová
Pedagožka 2. st. ZŠ a ZUŠ, Pedagogická komora
Ing. Miriam Sedláčková
Pedagožka na SOŠ, Jednota školských informatiků, Pedagogická komora
Mgr. et Mgr. Olga Smolová, MBA.
Zástupkyně veřejnosti
Mgr. Kateřina Střihavková
Pedagožka 2. stupně ZŠ
Ing. Jakub Šafránek
Pedagog 2. stupně ZŠ, pracovník národního parku
Mgr. Jana Šimáčková
Pedagožka na gymnáziu
Mgr. Lucie Škarková, Ph.D.
Zástupkyně VŠ, ČAPV, ČAMV, Komunita vzdělavatelů
Mgr. Romana Šloufová
Zástupkyně vzdělávací organizace Schola Empirica z.s.
Mgr. Eva Tučková
Zástupkyně státní správy - MŠMT
Mgr. Daniela Valentová
Pedagožka na SOŠ
Mgr. Andrea Vedralová
Zástupkyně vzdělávací organizace, SKAV, Škola – můj projekt
RNDr. Milan Vichta
Zástupce VŠ
Mgr. Lukáš Vlček
Zástupce vzdělávací organizace, Asociace krajských vzdělávacích zařízení, Expertní komora kariérového poradenství, Národní poradenské fórum
Mgr. Michal Vodička
Vedení školy
Mgr. Monika Vrbová
Lektorka, facilitátorka, mentorka, členka Institutu živé filosofie, zakladatelka projektu Etika hrou
Ing. Jan Wagner
Pegagogická komora, z. s., Jednota školských informatiků, z. s.,
Mgr. Zuzana Zahradníčková
Zástupkyně státní správy – MK ČR
PhDr. Irena Zárubová
Zástupkyně vzdělávací organizace, Schola Empirica, z. s.
Mgr. Zuzana Žaloudková, MBA
Ředitelka ZŠ a MŠ, pedagožka, členka Učitelské platformy, členka správní rady Step by Step
Mgr. Zuzana Žampachová
Speciální pedagožka, APSPC – Asociace pracovníků speciálně pedagogických center
Pracovní skupina pro průřezová témata
Cílem skupiny je formulovat role průřezových témat (PT) ve vzdělávání a kurikulu (RVP) a v duchu Hlavních směrů revize RVP ZV stanovení obsahových okruhů, které budou zapracovány do tří oblastí průřezových témat směřujících „k žákovi“, „ke společnosti“ a „ke světu“ tak, aby byl i v budoucnu prostor pro případné včlenění nových témat.
PaedDr. Markéta Pastorová
garantka pracovní skupiny pro průřezová témata
PaedDr. Markéta Pastorová – garantka skupiny
Vystudovala Pedagogickou fakultu UK v Praze, působila jako učitelka na základní škole a v institucích pro další vzdělávání. Od roku 1996, kdy nastoupila do Výzkumného ústavu pedagogického v Praze, se v rámci činnosti NPI ČR dlouhodobě věnuje tvorbě rámcových vzdělávacích programů. Kromě oblasti Umění a kultura se od roku 2003 zabývá koncepcí průřezových témat a návrhů na jejich aktualizace. Vedla úkoly zaměřené na metodickou podporu PT.
Ing. Jaroslav Jirásko, MBA
Dlouholetý ředitel základní školy, zkušenosti ze státní správy a ze zahraničí, člen Učitelské platformy, Asociace ředitelů ZŠ, působí v projektu SYPO (NPI ČR) a v krajských kabinetech. Zaměřuje se zejm. na oblasti: výchova demokratického občana, osobnostní a sociální výchova, globální témata (VGES).
Mgr. Jiří Krejčí, Ph.D.
Pedagog, člen vedení školy. Zajímá se o témata výchova demokratického občana, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, osobnostní a sociální výchova, jimž se věnuje i v tvůrčí skupině pro průřezová témata.
Mgr. Ondřej Horák
Ředitel Centra občanského vzdělávání, vedoucí programu Rozvoj kultury školy. Zabývá se tématem občanského vzdělávání na všech úrovních – od systémové přes metodickou až po práci v terénu. V tvůrčí skupině pro průřezová témata se věnuje zejména vzdělávání demokratického občana a procesním otázkám.
Mgr. Petra Skalická
Expertka pro vzdělávání, metodička a lektorka v organizaci Člověk v tísni, mentorka v programu Učitel naživo, členka Výboru vzdělávání k udržitelnému rozvoji při Radě vlády pro UR, Pracovní skupiny GRV při Ministerstvu zahraničních věcí, pracovní skupiny iniciativy Úspěch pro každého žáka. V rámci tvůrčí skupiny pro průřezová témata se věnuje zejména globálnímu rozvojovému vzdělávání.
doc. PhDr. Jan Činčera, Ph.D.
VŠ pedagog, člen Výboru pro vzdělávání pro udržitelný rozvoj, Poradní skupiny LBK pro EVVO, The International Earth Education. Orientuje se na environmentální výchovu a vzdělávání pro udržitelnost.
Mgr. Roman Chvátal
Pedagog, Pevnost poznání UPOL, člen České asociace science center, SKAV, zabývá se environmentálními tématy a vzděláváním pro udržitelný rozvoj, koncepty STE(A)M, SCIENCE a neformálním vzděláváním.
RNDr. Jiří Kulich
Biolog, pedagog, metodik, orientuje se na udržitelnost a GRV. Je členem SKAV, Sítě středisek ekologické výchovy Pavučina, Výboru pro vzdělávání Rady vlády pro udržitelný rozvoj. Zabývá se tematikou kompetenčního rámce, vývojového kontinua, vzdělávání a kompetencí pro udržitelnost.
Mgr. Marie Hřebíková
Učitelka na 2. stupni ZŠ, je členkou kabinetů SYPO (NPI ČR), zabývá se tématy environmentální výchovy a vzdělávání pro udržitelný rozvoj.
Mgr. Hana Kachtíková
Ředitelka ZŠ a MŠ, externí VŠ pedagožka, lektorka Etického fóra ČR, a. s., a Etické výchovy o.p.s., (český jazyk a literatura, výtvarná výchova, etická výchova, témata OSV). Ve tvůrčí skupině k průřezovým tématům se zaměřuje zejména na osobnostní a etickou výchovu.
Mgr. Marcela Macháčková
Orientuje se na témata osobnostní a sociální výchovy, duševní zdraví, koordinuje projekt Mezipatra ve školách, je čerstvou doktorandkou na PedF UK. Ve tvůrčí skupině k průřezovým tématům se chce věnovat oblasti člověk a zdraví, výchova ke zdraví.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Didaktička, VŠ pedagožka, členka ČOSIV, Partnerství pro vzdělávání 2030+, zaměřuje se na celoškolní přístup k průřezovým tématům, v tvůrčí skupině k průřezovým tématům se chce věnovat oblasti wellbeing ve vzdělávání.
prof. PhDr. Jan Jirák, Ph.D.
Vysokoškloský pedagog, mediální teoretik, překladatel, publicista. Působí na Metropolitní univerzitě Praha, kde vede katedru mediálních studií, a na Fakultě sociálních věd UK. Orientuje se na analýzy mediálních sdělení, zejména zpravodajské povahy, věnuje se rozvoji mediální výchovy v českém prostředí a na tuto oblast se chce soustředit v rámci skupiny k průřezovým tématům.
doc. PhDr. Helena Pavličíková
Didaktička, VŠ pedagožka, zabývá se mj. didaktickými aspekty mediální výchovy. Mediální výchově se chce věnovat také v rámci tvůrčí skupiny pro průřezová témata.
Mgr. Kateřina Přidalová
Pedagožka, publicistka a teoretička designu. Založila vzdělávací organizaci Designéři dětem, vyučuje děti a designéry na uměleckých školách (VOŠ Scholastika, FAVU VUT). V letech 2014 – 2016 byla členkou výběrové poroty Nejkrásnější české knihy roku a od roku 2014 je členkou Akademie Czech Grand Design. V letech 2019–2022 působila jako redaktorka v projektu kreativnicesko.cz (Institut umění – Divadelní ústav) a psala pro materialtimes.com. Její kniha Co je vlastně design? pro čtenáře od 12 let byla nominovaná na Nejkrásnější českou knihu roku 2021 a získala ocenění Zlatá stuha 2022 v kategorii Literaturu faktu pro děti a mládež. Její druhá publikace Toto není jenom kniha, která se věnuje vizuální gramotnosti, je pro čtenáře do 15 let byla nominována na Magnesii Literu 2024 a za design na Nejkrásnější české knihy roku 2023. Spolupracuje s projektem Identita – příběh českého grafického designu.
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
VŠ pedagog, lektor. Orientuje se na potenciál a význam průřezových témat, na digitální a mediální gramotnost. Je členem JŠI, SKAV, Národního kabinetu ICT SYPO (NPI ČR), v tvůrčí skupině pro průřezová témata se věnuje oblastem souvisejícím s digitální kompetencí a mediální výchovou.
prof. Ing. Arch. Ladislav Lábus, Hon. FAIA
Didaktik, VŠ pedagog, člen České komory architektů – předseda pracovní skupiny pro vzdělávání a Autorizační rady ČKA. Zajímá se o potenciál a význam průřezových témat a komplexní vnímání životního prostředí, angažuje se v naplňování vzdělávacích cílů v oblasti urbanismu v duchu udržitelného rozvoje a environmentální výchovy.
Mgr. Alena Nosková
Odborná pracovnice NPI ČR. Zaměřuje se na vývoj kurikula pro společenské vědy, zabývá se kompetencí občanskou i občanským vzděláváním v širším slova smyslu a problematikou průřezových témat, včetně výchovy demokratického občana a globálního rozvojového vzdělávání. Jako pedagožka zastávala roli koordinátorky tvorby ŠVP.
Mgr. Jakub Holec, Ph.D.
Didaktik v NPI ČR a aktivní učitel přírodovědných předmětů. Je tvůrcem materiálů podporujících aktivní učení v přírodovědných předmětech.
Mgr. Kateřina Čiháková
Didaktička oboru Přírodopis/biologie na NPI ČR, pedagožka ZŠ, metodička v oblasti badatelské výuky a místně zakotveného učení, vedoucí přírodovědného kroužku v Muzeu Říčany.
Mgr. Petr Chaluš
Odborný pracovník NPI ČR v oblasti metodické podpory RVP se zaměřením na osobnostní, sociální a kariérový rozvoj, podílí se na evropské spolupráci v oblasti kariérového vzdělávání a kariérového poradenství v síti Euroguidance.
Mgr. et Mgr. Anna Pospíšilová, Ph.D.
VŠ pedagožka na HTF UK v Praze a odborná pracovnice NPI ČR, zejm. v tématech osobností a sociální výchovy.
Mgr. Karel Pavlica, Ph.D.
Odborný pracovník NPI ČR v oblasti osobnostní a sociální výchovy, zabývá se též vzděláváním pracovníků v pomáhajících profesích,metodologií výzkumu a statistickou analýzou dat
doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph. D.
Působí jako vedoucí Katedry psychologie Pedagogické fakulty UK. Ve své pedagogické práci, výzkumně i publikačně se věnuje tématům zaměřeným na psychologii pedagogických profesí, psychologii genderu, pedagogickou a sociální psychologii či stres a strategie jeho zvládání. Byla např. řešitelkou projektů o vyhoření učitelů, etnické a genderové rovnosti na ZŠ, publikovala mj. stati o vlivu femininního a maskulinního označení na hodnocení prestiže, působení genderových stereotypů ve školním prostředí na výkony a sebehodnocení dívek a chlapců v matematice či zvládání stresu a syndrom vyhoření u učitelek a učitelů ZŠ.
PhDr. Roman Kroufek, Ph.D.
Vystudoval Učitelství biologie & geografie (PF UJEP) a doktorský studijní obor Vzdělávání v biologii (PF JU). Aktuálně působí jako vedoucí katedry preprimárního a primárního vzdělávání na pedagogické fakultě Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Zde se ve své výzkumné a vzdělávací činnosti věnuje environmentálnímu a udržitelnému vzdělávání a didaktice přírodních věd. V současné době řeší vzdělávací témata zaměřená na venkovní učení, environmentální gramotnost či klimatické vzdělávání.
„Širší konzultační skupina je otevřenou platformou, do které se mohou zapojit: pedagogové a vedoucí pracovníci škol, didaktici z vysokých škol vzdělávající učitele, zástupci odborné veřejnosti, zástupci „klientů“, tj. rodičů a žáků, zástupci expertního panelu, MŠMT, ČŠI, CZVV, zástupci příslušných oborových asociací a sdružení, nestátní neziskových organizací, zástupci odpovídajících resortů, zástupci zájmového vzdělávání a ZUŠ. V rámci širší konzultační skupiny na revizích RVP ZV spolupracovali a spolupracují:“
Mgr. Daniel Bačovský
Pedagog na gymnáziu
Bc. Přemysl Danda
Pedagog, zástupce nestátní neziskové organizace
Ing. Irena Daňková, Ph.D.
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., BESIP
Mgr. Nataša Diatková
Zástupkyně st. správy
Mgr. Romana Fialová
Zástupkyně vzdělávací organizace, Pavučina – síť středisek environmentální výchovy
prof. PhDr. Jan Hábl, Ph.D.
zástupce VŠ - PedF, UHK, zakladatel Centra rozvoje charakteru (cerc.cz)
Kateřina Hašková
Zástupkyně Sdružení pro kariérové poradenství a kariérový rozvoj
Mgr. Martina Hrkalová
Pedagožka 1. stupně ZŠ
Mgr. Lucie Jagošová, DiS., Ph.D.
Zástupkyně VŠ
PhDr. Nora Jakobová
Psycholožka, kariérová poradkyně, Sdružení pro kar. por. a kar. rozvoj, Asociace školních psychologů
doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vedoucí centra podpory přírodovědného vzdělávání PřF UJEP
Lucie Jiroušková
Zástupkyně žáků a studentů
Mgr. Michal Kaderka
Pedagog na gymnáziu a VŠ, člen vedení Učitelské platformy
Doc. Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D.
Zástupce VŠ (UPOL), E-Bezpečí, Digidoupě
Prof. RNDr. Jan Kotek, Ph.D.
Zástupce VŠ
Ludmila Kozlová
Zástupkyně žáků a studentů
Mgr. Renata Lukášová
Zástupkyně VŠ, oborová profesní skupina gastronomie, turismu a pohostinství
Mgr. Milan Macko
Zástupce rodičů
Mgr. Magdaléna Machulová
Pedagožka 2. stupně ZŠ
Mgr. Milan Mašát, Ph.D.
Zástupce VŠ, iWitness (USC Shoah Foundation), člen platformy pro rozvoj gramotností
Mgr. Tereza Matoušková
Pedagožka 2. stupně ZŠ
Mgr. Monika Mikulášková
Zástupkyně vzdělávací organizace, Asociace muzeí a galerií
Mgr. Hana Mikulicová
Pedagožka volného času - Lipka (školské zařízení), SKAV, platforma Učíme se venku
Mgr. Jana Mikulová, Ph.D.
Zástupkyně VŠ
Mgr. Josef Nový
DofE – Mezinárodní cena vévody z Edinburghu, Česká rada dětí a mládeže
Mgr. Ing. Lenka Pánková
Zástupkyně vzdělávací organizace v neziskovém sektoru
PhDr. Radka Peřinová, Ph.D.
Zástupkyně VŠ
Ing. Dagmar Pospíšilová, Ph.D.
Výzkumná pracovnice – Centrum dopravního výzkumu, v. v. i., BESIP
Mgr. Jiří Růžička
Zástupce veřejnosti
Mgr. Vítězslav Slíva
Zástupce státní správy
Mgr. Marie Smutná
Zástupkyně vzdělávací organizace, Centrum pro demokratické učení, Schola Fidantiae
Ing. arch. Kristýna Stará, Ph.D.
Spoluzakladatelka projektu Architekti ve škole
prof. Ing. arch. Irena Šestáková
Zástupkyně VŠ, platforma Architektura dětem
Doc. ThDr. David Tonzar, Th.D.
Vedení školy, Asociace ředitelů církevních škol
Mgr. Ing. Tomáš Veber
Zástupce VŠ - oborový didaktik, Občankáři, z. s.
Mgr. Barbora Veseleňáková
Vedení školy
Bc. Václav Vlček
Zástupce rodičů
ThDr. et Mgr. Eva Vymětalová Hrabáková, Th.D.
Zástupkyně VŠ, Učitelská platforma / Učitelé +
doc. RNDr. Kamil Zágoršek, Ph.D.
Zástupce VŠ, projekt Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Libereckého kraje – platforma Přírodovědné a technické vzdělávání
Bc. Michal Záškoda
Pedagog na gymnáziu
Metodický tým
Metodický tým určuje postupné kroky výrobního procesu revizí jednotlivých RVP a koordinaci jejich harmonogramu, metodiku, provedení. Zadává, jak má vypadat výstup jednotlivých kroků. Zodpovídá za výstupy i proces tvorby jednotlivých RVP, za koordinaci procesů a to i mezi jednotlivými stupni vzdělávání. Řídí procesy integrované pracovní skupiny, vede podřízené členy týmu. Pracuje s navrženými očekávanými výstupy v rámci integrované oblasti/stupně vzdělávání, které propojuje s očekávanými výstupy klíčových kompetencí, základních gramotností, průřezových témat a vytváří konsistentní celek odpovídající přidělené časové dotaci.
Markéta Pastorová (vedoucí)
Olga Kofroňová (zástupce vedoucího)
Zorka Husová (zástupce SV)
Hana Splavcová (zástupce PV)
Renata Votavová (zástupce společného vzdělávání)
František Brož (zástupce ZV)
Kateřina Lichtenberková (zástupce garantů oborů/oblastí)
Jan Tupý (zástupce tvůrců původních RVP ZV)
Markéta Pastorová (zástupce PT)
Michaela Spurná (zástupce KK a ZG)
Přizvaní hosté podle řešené problematiky