Jak na ŠVP
Nabízíme podporu, nástroje a inspiraci pro vaši cestu k modernímu vzdělávání

Průvodce tvorbou školního vzdělávacího programu
Připravujete nový školní vzdělávací program (ŠVP) podle revidovaného RVP ZV? Jsme tu, abychom vám tento proces usnadnili. Na této stránce najdete praktické materiály, které vám pomohou zorientovat se v nových požadavcích a efektivně sestavit kvalitní ŠVP. Naučíme vás pracovat s webem prohlednout.rvp.cz prostřednictvím tutoriálového videa, poskytneme přehled klíčových změn v novém RVP a nabídneme praktický checklist pro systematickou práci. Dozvíte se také přesně, jaké náležitosti musí váš ŠVP obsahovat, s odkazy přímo do relevantních částí nového RVP.
Modelové ŠVP
Modelový školní vzdělávací program (ŠVP) představuje návrh kurikulárního dokumentu školy, který slouží jako ukázka zpracování ŠVP a inspirace pro tvorbu vlastního školního vzdělávacího programu v souladu s revidovaným Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání (RVP ZV). Cílem modelového ŠVP je usnadnit školám přechod na vzdělávání podle revidovaného RVP ZV a podpořit je při plánování a realizaci výuky.
Inspirace: Jak jsme u nás ve škole měnili ŠVP
Velkou sídlištní základní školu v pražských Modřanech vede Ondřej Lněnička od roku 2017. Proč se před časem rozhodl překopat školní vzdělávací program (ŠVP) a co se díky tomu dozvěděl o práci svého týmu? Podívejte se na video a přečtěte si celý rozhovor zde.
Seznamte se s RVP
Nové rámcové vzdělávací programy (RVP), schválené MŠMT na konci roku 2024, si můžete prohlédnout na přehledném webu prohlednout.rvp.cz, kde jsou dostupné v digitální podobě, která umožňuje postupně na ně navazovat související metodickou podporu.
Podívejte se na videa (tutoriály), která vás provedou obsahem obecných částí RVP základního vzdělávání (RVP ZV) a strukturou vzdělávacího obsahu.
Také jsme pro vás připravili souhrnný přehled hlavních změn v novém RVP ZV, abyste se mohli rychle zorientovat v tom nejdůležitějším. Zjistíte, co je nového, co se změnilo a co tyto změny znamenají pro vzdělávání na vaší škole.
RVP ZV je součástí systému kurikulárních dokumentů pro vzdělávání dětí a žáků, který je představen na úvodní stránce https://prohlednout.rvp.cz/.
Ke stažení
Checklist pro ředitele škol
Jak úspěšně inovovat školní vzdělávací program
Jako ředitel či ředitelka školy máte hlavní odpovědnost za tvorbuškolního vzdělávacího programu (ŠVP) v souladu s platným RVP a legislativou. Nabízíme vám praktického průvodce tímto procesem.
První kroky:
Seznamte se s revidovaným RVP ZV
Projděte si aktuální ŠVP a klíčové dokumenty vaší školy (např. výroční zprávu, strategický plán rozvoje, školní řád apod.)
Zhodnoťte předchozí zkušenosti - např. jaké zkušenosti máte vy a vaši kolegové s předchozími změnami ŠVP, co se v minulosti osvědčilo a co ne, jak můžete vaše zkušenosti využít apod.
Kvalitní ŠVP vzniká díky spolupráci. Přestože odpovědnost leží na vašich bedrech, doporučujeme zapojit co nejvíce pedagogických pracovníků. Vaší pravou rukou bude koordinátor ŠVP.
Položte si tyto otázky:
Máte obsazenou pozici koordinátora ŠVP? Má potřebnou kvalifikaci, zkušenosti a informace o revidovaném RVP ZV a modelových ŠVP?
Jak zapojíte pedagogický sbor?
Plné zapojení - všichni učitelé se podílejí na procesu, což zajistí, že ŠVP odráží priority celého pedagogického sboru
Zapojení vedoucích předmětových skupin – ti projednávají návrhy tvorby ŠVP, konzultují je s vyučujícími a zpětně přinášejí náměty pro změny vhodné pro dané vyučovací předměty i ŠVP jako celek (vhodné pro větší školy)
Využijete externí pomoci? (např. poradenství, administrativní podpora apod.)
Jaké informace a další vzdělávání bude váš pedagogický sbor potřebovat, aby vše proběhlo hladce a kvalitně?
Máte tři možnosti:
Vytvoření zcela nového ŠVP
Úprava současného dokumentu – zhodnocení změn a doplnění potřebných částí
Využití modelového ŠVP s úpravami podle specifik vaší školy
Využijete informační systém InspIS, systém od jiného poskytovatele, nebo si poradíte vlastními silami?
Jakou formu prezentace zvolíte – klasický dokument, nebo moderní webovou prezentaci či aplikaci?
Společně s koordinátorem ŠVP vytvořte přehledný harmonogram, který by měl zahrnovat:
Úvodní představení záměru pedagogickému sboru
Čas pro důkladné seznámení s RVP ZV (případně s RVP PV a RVP střední školy)
Diskusi o potřebné podpoře pro školu a učitele
Revizi současných školních očekávaných výstupů vzhledem k novým očekávaným výsledkům učení v RVP ZV
Diskusi o struktuře učebního plánu
Úpravu obecných částí ŠVP
Nastavení šablony pro zpracování vzdělávacího obsahu jednotlivých vyučovacích předmětů
Zpracování obsahové části včetně začlenění základních gramotností, klíčových kompetencí a průřezových témat
Nezapomeňte také zajistit potřebné vzdělávání pro váš tým – projděte si nabídku vzdělávacích programů NPI, které vám mohou v tomto procesu pomoci.
Checklist pro koordinátory ŠVP
Vaše role při tvorbě a inovaci školního vzdělávacího programu
Jako koordinátor či koordinátorka ŠVP jste klíčovým partnerem vedení školy při tvorbě, inovaci a realizaci ŠVP. Společně s vedením nastavujete cíle, harmonogram a pracovní postupy, které pak v praxi koordinujete.
Základní příprava:
Důkladně se seznamte s revidovaným RVP ZV a změnami, které přináší – jak v obecné rovině, tak ve vzdělávacím obsahu
Společně s vedením školy vytvořte harmonogram práce, sestavte pracovní tým a uspořádejte úvodní setkání
Analýza současného stavu:
S týmem analyzujte současný ŠVP a podmínky ve škole
Položte si tyto otázky:
Odráží současný ŠVP aktuální realitu ve škole?
Co je zastaralé, neúplné nebo neplatné?
Co chcete doplnit nebo přepracovat?
Možnosti analýzy:
Využití nástroje ČŠI pro zjištění okamžitého snímku školy
Využití nástrojů od externích dodavatelů (např. Scio)
Využití vlastních nástrojů nebo jejich vytvoření
Praktické kroky:
Stanovte formu inovovaného ŠVP a vytvořte šablonu pro zpracování obsahové části
Rozhodněte o nástrojích: Využijete InspIS, obdobný informační systém, nebo vlastní nástroje?
Zvolte formu prezentace ŠVP: textový dokument, webová stránka nebo jiná forma? (pozn. podle požadavků RVP ZV musí být ŠVP dostupný v elektronické podobě)
Upravte obecnou část ŠVP tak, aby stručně vystihovala charakteristiku školy a její specifika
Zjistěte, které části máte zpracované v jiných dokumentech školy nebo na webu a můžete na ně odkazovat
Zorganizujte diskusi o struktuře učebního plánu a vzdělávacích strategiích
Veďte diskusi o zapracování základních gramotností, klíčových kompetencí a průřezových témat
Koordinujte tvorbu obsahové části, práci pedagogického týmu a jeho vzdělávání
Podrobně seznamte učitele s podstatou změny
Trvejte na individuálním přečtení celého textu RVP ZV – nejen částí týkajících se konkrétního vzdělávacího oboru
Setkávejte se s učiteli a diskutujte s nimi nad celým RVP ZV – v pracovních týmech nebo předmětových komisích
Zajistěte dostatek odborné literatury a organizujte vzdělávání pro vedení školy i pedagogický sbor
Stanovte předběžně grafickou podobu ŠVP a vytvořte jednotnou šablonu pro práci
V NPI jsme připraveni vám na této cestě pomáhat. Nabízíme vzdělávací programy, konzultace i metodické materiály, které vám celý proces usnadní.
Co musí obsahovat školní vzdělávací program?
Co obsahuje školní vzdělávací program?
ŠVP představuje základní dokument vaší školy. Jeho struktura vychází z RVP ZV a obsahuje dvě hlavní části: obecnou část a obsahový rámec.
V obecné části najdete charakteristiku školy a charakteristiku ŠVP, zatímco obsahový rámec zahrnuje učební plán, popis vzdělávacího obsahu a systém hodnocení. Podrobnou strukturu ŠVP najdete v kapitole 7.1 RVP ZV.
Charakteristika školy
Tato část poskytuje základní informace o vaší škole, jejím zaměření a prostředí, ve kterém působí. Zahrnuje také vizi vzdělávání a popis kultury školy.
Text charakteristiky školy by měl být stručný a výstižný, zaměřený na to, co je pro vaši školu specifické. Tam, kde máte danou oblast zpracovanou jinde, můžete odkazovat do příslušného dokumentu či digitální platformy.
Identifikační údaje
Název ŠVP (vzdělávací program, studijní forma vzdělávání)
Název a adresa školy, web školy; jméno ředitele, telefon, e-mail
Adresa zřizovatele, jméno zástupce zřizovatele, telefon, e-mail, web zřizovatele
Platnost nového nebo aktualizovaného ŠVP, datum schválení změny
Podpis ředitele, razítko školy / elektronický podpis
Popis školy
Typ školy, umístění a velikost školy, zaměření školy
Vize, kultura a prostředí školy
Základní představa o vzdělávání v dané škole a jeho rozvoji
Preferované vzdělávací strategie na úrovni školy – postupy plánování a organizace výuky
Postupy umožňující žákům podílet se na organizaci školy, obsahu a realizaci výuky
Podpora vztahů ve vzdělávání
Profesní vzdělávání a rozvoj učitelů
Utváření příznivého prostředí pro žáky i učitele (wellbeing), režim školy
Kritéria hodnocení kvality výuky
Spolupráce se zákonnými zástupci a partnery školy
Propojování formálního a neformálního vzdělávání
Organizační, prostorové, materiální, hygienické, bezpečnostní a jiné podmínky pro vzdělávání
Více ke kultuře a prostředí školy najdete v kapitole 3.1 RVP ZV a souvisejících komentářích.
Jak být struční a k věci? Použijte třeba tyto předpřipravené formulace:
Popis školy
Základní škola ... poskytuje žákům vzdělávání v ... až .... ročníku.
Kapacita školy je ..., z toho ... na prvním stupni a ... na druhém stupni.
Škola je umístěna ...
Škola je zaměřena na ... / Naši školu si vybírají žáci zpravidla proto, že...
Vize, kultura a prostředí školy
Vize školy zní: ...
V naší škole hrají spolu s posláním a vizí důležitou roli také hodnoty...
Pro dosažení vizí školy jsme si stanovili tyto společné vzdělávací strategie: ...
Společné postupy a cílená realizace společných vzdělávacích strategií podporuje utváření a rozvoj...
Společnou kulturu školy tvoří: ...
Žáci se podílí na organizaci školy, obsahu a realizaci výuky těmito způsoby: ...
Vztahy ve škole podporujeme ... /Důležitou součástí rozvoje vztahů ve třídě/ve škole je...
Profesní rozvoj učitelů zajišťujeme ...
Klademe zvláštní důraz na vzdělávání a rozvoj učitelů v oblasti...
Ve škole vytváříme prostor pro...
Budujeme .... prostředí ve škole, kde VŠICHNI...
Wellbeing žáků podporujeme ...
Wellbeing učitelů podporujeme ...
Pro hodnocení kvality výuky používá tato kritéria: ... (lze využít kritéria Kvalitní školy od ČŠI)
Rozvoj reflektivních kompetencí učitelů posilujeme tím, že... / Sdílení zkušeností mezi učiteli podporujeme tím, že...
Spolupracujeme s... / Škola spolupracuje s dalšími aktéry (ve) vzdělávání, a to konkrétně s...
Neformální vzdělávání se propojuje s školním prostředím tak, že ...
Součástí cílené podpory kompetenčního vzdělávání jsou návštěvy... a účast na edukačních programech...
K získávání vlastních zkušeností žáků slouží...
Při vytváření podmínek pro optimální učení žáků dbáme zejména na... / S důrazem na vytvoření podmínek pro optimální učení žáků podporujeme ve škole...
Charakteristika ŠVP
V této části popisujete model vzdělávacího programu, jeho specifika a způsob, jak slouží k plánování výuky. Zahrnuje také pravidla pro organizaci výuky a přijímací řízení a konkrétní systém zajištění vzdělávání žáků se speciálními potřebami a podpory nadaných žáků (odpovědné osoby, procesy jednání s rodiči a partnery mimo školu apod.).
Můžete si vytvořit vlastní model ŠVP nebo se inspirovat jedním z modelových školních vzdělávacích programů, které jsou připravené jako tři základní typy:
Předmětový modelový ŠVP – nabízí strukturu předmětů odpovídající vzdělávacím oborům revidovaného RVP ZV.
Integrovaný modelový ŠVP – uspořádává vzdělávací obsah vybraných oborů RVP ZV do komplexních předmětů, které tyto obory propojují.
Tematický modelový ŠVP – organizuje vzdělávací obsah oborů RVP ZV do širších tematických celků.
Východiska vzniku ŠVP
Zvolený model ŠVP
Co a proč se v ŠVP zdůrazňuje, co je specifické pro ŠVP dané školy
Jak je ŠVP využíván pro plánování výuky
Zabezpečení výuky žáků
Organizace přijímacího řízení
Zařazování žáků do tříd nebo skupin
Identifikace potřeb žáků
Průběh adaptačního období v 1. ročníku, adaptační programy v 6. ročníku / při přechodu na víceleté SŠ
Podmínky maturitní či jiné závěrečné zkoušky (u víceletých SŠ)
Zabezpečení výuky žáků se SVP, žáků nadaných a mimořádně nadaných
Systém péče o žáky s přiznanými podpůrnými opatřeními prvního až pátého stupně
Role zodpovědných osob při podpůrném vzdělávání
Spolupráce uvnitř školy i s partnery mimo školu, se zákonnými zástupci a specializovanými pracovišti
Základní požadavky a informace k zabezpečení výuky žáků se SVP, žáků nadaných a mimořádně nadaných (včetně odkazů na legislativu a další metodickou podporu) najdete v kapitole 3.2 RVP ZV.
Jak být struční a k věci? Použijte třeba tyto předpřipravené formulace:
Východiska vzniku ŠVP
Při tvorbě/úpravě ŠVP jsme vycházeli z těchto zkušeností, předpokladů a dat:
Pro naši školu a ŠVP jsou charakteristické tyto principy prolínající se každodenním chodem celé školy, interakcí žáků, učitelů, rodičů: ...
Pro plánování výuky je využívána zejména kapitola ..., která ...
Zabezpečení výuky žáků
Základní informace k organizaci příjímacího řízení / zápisu do 1. ročníku (“Detailní informace jsou pravidelně zveřejňovány na webové stránce školy.”)
Součástí adaptačního období jsou: ...
Zabezpečení výuky žáků se SVP, žáků nadaných a mimořádně nadaných
Školní poradenské pracoviště tvoří ... (funkce a jejich odpovědnosti)
Pracoviště zajišťuje: ...
Na systému vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných se podílejí…
Kontrolu účinnosti podpůrných opatření zajišťujeme...
Obsahový rámec ŠVP
Obsahový rámec je stěžejní částí tvorby či inovace ŠVP a měl by se na něm podílet celý pedagogický tým školy. Zahrnuje učební plán pro dané stupně vzdělávání, popis vzdělávacího obsahu v jednotlivých předmětech či jiných organizačních formách a také hodnocení výsledků vzdělávání žáků a hodnocení ŠVP.
Učební plán stanovuje přehled povinných a volitelných předmětů nebo jiných forem vzdělávání, jejich časovou dotaci a organizaci výuky pro jednotlivé ročníky. Většinou je zpracován ve formě tabulky, která je doplněná krátkým popisem a specifickými poznámkami.
Rámcový učební plán v revidovaném RVP ZV (kap. 5) nestanovuje minimální časové dotace pro jednotlivé vzdělávací oblasti a obory, je však zapotřebí dodržovat podmínky dané školským zákonem, tj. zejména minimální a maximální počet týdenních hodin v jednotlivých ročnících.
Co musí obsahovat:
Tabulace UP pro 1. a 2. stupeň (nižší stupeň SŠ)
Výčet povinných a volitelných vyučovacích předmětů nebo jiných forem vzdělávání – kurzy, semináře, exkurze, edukační programy a akce, projekty, bloková výuka atd.
Časová dotace pro dané předměty v jednotlivých ročnících
Celkové součty hodin za předměty, ročníky, stupně vzdělání
Obsah vzdělávání je konkrétní popis vzdělávacího obsahu, tj. jednotlivých předmětů nebo jiných organizačních forem. Zahrnuje charakteristiku předmětu, včetně využívaných vzdělávacích strategií a školní očekávané výsledky učení pro jednotlivé ročníky, kterých má být žáky dosaženo.
Do obsahu vzdělávání je zapotřebí zahrnout kromě rozpracování očekávaných výsledků učení (OVU) daných RVP v jednotlivých vzdělávacích oborech také OVU dalších kategorií, tj. základní gramotnosti, klíčové kompetence a průřezová témata, není však nutné je rozpracovávat samostatně, nýbrž ve vzájemných vazbách.
V metodické podpoře RVP jsou u jednotlivých OVU nastaveny vazby na jiné OVU – tyto vazby může škola převzít nebo si vytvořit vlastní. U klíčových kompetencí a základních gramotností je důležité rozprostřít jejich rozvoj rovnoměrně a vyváženě napříč všemi vzdělávacími oblastmi/obory.
Co musí obsahovat:
Název předmětu
Charakteristika předmětu (informace o pojetí, obsahu, časové dotaci a organizaci výuky, včetně vzdělávacích strategií směřujících k rozvoji klíčových kompetencí)
Distribuce a rozpracování OVU vzdělávacích oborů a OVU průřezových témat v RVP ZV do školních OVU v jednotlivých ročnících (delších obdobích) povinných či volitelných předmětů
Vazby na klíčové kompetence a základní gramotnosti
Distribuce učiva, pokud to škola považuje za vhodné
Jak být struční a k věci? Použijte třeba tyto předpřipravené formulace:
Obsah vzdělání
Tento povinný vyučovací předmět je vytvořen ze vzdělávacího obsahu oboru ..., z klíčových kompetencí a základních gramotností a z částí průřezového tématu ...
Cíli předmětu jsou: 1) ... 2) ... 3) ...
Předmět ... je vyučován ... hodiny týdně v 6. a 7. ročníku, ... hodiny týdně v 8. a 9. ročníku. Výuka probíhá ve standardní učebně, příležitostně je využíváno ... učebny. Zařazovány jsou exkurze a vzdělávací akce mimo školu. Některá témata jsou realizována také jako součást školních projektů.
Klíčové kompetence rozvíjíme při výuce ... zejména s využitím těchto vzdělávacích strategií:
Základní gramotnosti rozvíjíme při výuce ... zejména s využitím těchto vzdělávacích strategií:
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Přístupy a způsoby hodnocení žáků používané ve škole pro podporu formativního přístupu, včetně sebehodnocení žáků, vzájemného hodnocení žáků
Pravidla pro uznávání výsledků neformálního a zájmového vzdělávání
Hodnocení ŠVP
Časové rozvržení hodnocení ŠVP
Kritéria používaná ve škole pro hodnocení ŠVP
Způsob využití zjištěných údajů pro úpravu ŠVP a vzdělávacího procesu ve škole
Jak být struční a k věci? Použijte třeba tyto předpřipravené formulace:
Hodnocení výsledků vzdělávání žáků
Hodnocení má v naší škole funkci ... (pro žáky) .... (pro učitele) ... (pro rodiče)
Mezi společné postupy, které uplatňujeme při hodnocení žáků patří: ...
Formativní přístup k hodnocení uplatňujeme zejména tak, že ...
Při sebehodnocení a vrstevnickém hodnocení uplatňujeme tato pravidla: ...
Žáci jsou na vysvědčení hodnoceni ...
Klíčové kompetence jsou součástí hodnocení tak, že ...