Co revize přinese žákům, školám i celé společnosti
Průvodce procesem tvorby a zavádění nových rámcových vzdělávacích programů
Proč provádíme revizi rámcových vzdělávacích programů
České školství má dlouhou tradici kvalitního vzdělávání. Aby si tuto pozici udrželo i nadále, potřebuje reagovat na nové příležitosti, které přináší rychle se rozvíjející společnost. Revize RVP proto přináší aktualizovaný rámec pro výuku, který vám - pedagogickým pracovníkům a pracovnicím - umožní lépe rozvíjet klíčové dovednosti vašich žáků. Stavíme na tom, co se osvědčilo, a doplňujeme nové přístupy pro efektivní vzdělávání.
Jak chceme provádět revizi RVP
Smyslem nového RVP není vše přestavět a změnit, ale posílit některé aspekty, které jsou už dnes součástí RVP. Stejně tak chceme zachovat systém, který dává školám rámec a pravidla, ale také jim dává svobodu přizpůsobit se specifickým potřebám a okolnostem. Při revizi RVP vycházíme z cílů a zásad ve školském zákoně.
Kdo na revizi pracuje
Práci na revizi RVP pro základní vzdělávání zadalo MŠMT Národního pedagogickému institutu České republiky, který vypsal výběrové řízení do pracovních skupin. Tyto skupiny jsou rozdělené podle jednotlivých vzdělávacích oblastí a vedle nich pracují pracovní skupiny koordinační a koncepční. Ve skupinách spolu pracují jak učitelé a ředitelé z praxe, tak didaktici, zástupci oborových asociací a neziskových organizací.
Kdy se výsledky promítnou do škol?
Na jaře 2024 by měl být návrh revize RVP pro základní vzdělávání předložen k veřejné konzultaci. Od školního roku 2025/26 by mohl být používán školami dobrovolně a od školního roku 2027/28 povinně. Souběžně s tím pracujeme na revizích RVP pro předškolní i středoškolské vzdělávání.
Na co klademe důraz v revizi RVP
Propojujeme získávání znalostí s rozvojem praktických dovedností. Žáci se učí kriticky myslet, efektivně komunikovat a řešit problémy - tedy kompetence, které využijí v dalším studiu i životě.
Zajišťujeme, aby vzdělávání od MŠ po SŠ tvořilo logický celek. Definujeme jasné výstupy pro každý stupeň a vytváříme podmínky pro plynulý rozvoj každého žáka.
Dáváme školám konkrétní nástroje pro tvorbu vlastních vzdělávacích programů včetně modelových příkladů. Poskytujeme metodickou podporu a praktické tipy pro úspěšnou implementaci změn do výuky.
Co nového přinášejí nové RVP
Vytváříme jednotný vzdělávací systém od mateřské školy až po maturitu. Všechny stupně na sebe plynule navazují díky společnému základu - klíčovým kompetencím a základním gramotnostem. Učitelkám a učitelům tak dáváme jasný rámec pro rozvoj každého dítěte napříč celým vzděláváním.
Zaměřujeme se na čtyři klíčové oblasti:
Klíčové kompetence rozvíjející osobnost žákyň a žáků
Základní gramotnosti jako základ pro celoživotní učení
Aktuální společenská témata propojující výuku s realitou
Jasně definované výsledky učení s metodickou podporou pro vyučující
Zavádíme přehledný systém hodnocení pokroku v klíčových momentech vzdělávání - na konci MŠ, ve 3., 5. a 9. třídě ZŠ, při ukončení povinného vzdělávání a u maturity. Pedagogům tak pomáháme včas identifikovat potřeby podpory každého dítěte.
Podporujeme výuku, kde žákyně a žáci nejen získávají znalosti, ale učí se je také prakticky používat. Rozvíjíme jejich schopnost úspěšně zvládat situace ve studiu, práci i osobním životě.
Definujeme jasný společný základ vzdělávání a klíčová témata jednotlivých oborů. Dáváme školám větší prostor pro přizpůsobení výuky potřebám jejich žáků - jak pro rozšiřování učiva, tak pro jeho důkladnější procvičování.
Poskytujeme školám větší časovou flexibilitu pro podporu individuálních zájmů a potřeb žákyň a žáků. Každá škola může sama rozhodnout, jak nejlépe tento prostor využít pro rozvoj potenciálu každého dítěte.
Co se nemění v novém RVP
Zachováváme dvouúrovňový systém kurikulárních dokumentů. Stále tedy platí, že vedle RVP má každá škola svůj školní vzdělávací program. Školy mají nadále dostatečnou autonomii a flexibilitu, aby mohly uplatňovat různorodé metody a přístupy v souladu se svými specifickými potřebami a okolnostmi. Při práci na novém RVP nadále vycházíme z kategorií, se kterými pracuje i současný RVP, tedy z klíčových kompetencí, průřezových témat, vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů. Nově je doplní základní gramotnosti. Nadále pracujeme s očekávanými výstupy, které budou nově organizovány tak, aby jejich rozdělení a vztahy byly přehledné a zjednodušovaly orientaci v RVP.
Zajímají vás plánované změny v RVP do většího detailu a v širším kontextu? Připravili jsme pro vás odborný souhrn koncepce RVP.
Klima školy
Škola není jen výuka. Stejně důležité jako předávání vědomostí je pro formování žáků i prostředí, atmosféra a vztahy ve škole. Nové RVP proto kladou velký důraz na zajištění základních předpokladů zdravého klimatu školy. Na co se zaměřujeme?
Vzdělávání rozmanitými formami, metodami a prostředky stimuluje k učení a tvořivosti. Učitelé mají podporovat své žáky v jejich rozvoji přiměřeně jejich věku, předpokladům a zájmům.
Vzdělávání podporuje vnitřní motivaci každého žáka k poznávání a úměrně jeho věku ho vede k postupnému přebírání odpovědnosti nejen za vlastní učení, ale i za své rozhodování a jednání. Učitel má vystupovat jako průvodce žáků na cestě ke vzdělání.
Vzdělávání efektivně funguje v bezpečném a respektujícím prostředí, založeném na důvěře, kde může žák objevit a plně rozvíjet svůj lidský (fyzický, poznávací, tvůrčí, citový, sociální a duchovní) potenciál.
Vzdělávání umožňuje žákovi vytvářet si kladný vztah sám k sobě, objevovat a rozvíjet svou osobnost, reflektovat a řídit své jednání, a postupně nacházet své místo ve společnosti.
Vzdělávání založené na kvalitních vztazích mezi žáky a učiteli i mezi žáky navzájem podporuje učení. Umožňuje žákovi být partnerem v různých spolupracujících skupinách. Vzorem je žákům především zdravě fungující spolupráce dospělých.
Co revize přinese učitelům?
Víme, že samotný dokument RVP je jen začátek. Proto vám nabízíme komplexní podporu, která vám pomůže uvést změny do života vaší školy. Připravili jsme pro vás řadu praktických nástrojů a aktivit.
Zajímá vás, co konkrétně změny znamenají pro vaši výuku? Připojte se k našim pravidelným webinářům. Společně probereme všechny novinky, zodpovíme vaše dotazy a podělíme se o praktické tipy. K dispozici budete mít také videonávody, odpovědi na časté otázky a moderované diskuze.
V metodických kabinetech se potkáváte s kolegyněmi a kolegy z celé republiky. Sdílíte zkušenosti, rozvíjíte své odborné znalosti a společně objevujete nové přístupy k výuce. Již nyní spolupracuje v kabinetech přes 800 pedagogů a rádi mezi sebou přivítáme i vás.
Prohlubte své znalosti a dovednosti prostřednictvím našich vzdělávacích programů, které jsou dostupné jak na krajských pracovištích NPI ČR, tak přímo ve školách. Naše programy se zaměřují na konkrétní oblasti revizí RVP, podporu škol a pedagogický rozvoj a jsou zdarma.
Každá škola je jedinečná, a proto nabízíme individuální podporu. Váš osobní průvodce či průvodkyně vám pomohou přímo u vás ve škole. První vlnu této podpory již využívá 50 škol napříč republikou a postupně ji rozšiřujeme pro další zájemce.
Pojďme společně utvářet budoucnost vzdělávání
Revize RVP ZV přinášejí řadu otázek i námětů. Chceme je řešit společně s vámi. Podělte se s námi o své postřehy nebo se ptejte na to, co vás zajímá – stačí vyplnit kontaktní formulář.