Často kladené otázky k modelovým školním vzdělávacím programům 

Modelové školní vzdělávací programy (mŠVP) jsou připravovány jako praktická pomůcka pro školy při tvorbě jejich vlastních vzdělávacích programů. Nabízejí inspiraci a konkrétní náměty, jak implementovat nový RVP ZV do praxe. V tomto dokumentu najdete odpovědi na nejčastější otázky týkající se modelových ŠVP. 

Základní informace o modelových ŠVP 

Kdy a kde budou modelové ŠVP dostupné?

Pracovní verze modelových ŠVP bude školám k dispozici do konce února 2025. Tato verze poslouží jako první inspirace a zdroj pro diskuzi a zpětnou vazbu. Finální verze, již obohacená o poznatky z pilotáže a připomínek škol, bude zveřejněna na podzim 2026. Všechny verze budou dostupné na webových stránkách NPI v sekci věnované revizím RVP. 

Jaký je vztah mezi modelovými ŠVP a vlastními ŠVP škol?

Modelové ŠVP jsou inspirativním materiálem - nabízejí možná řešení a postupy, ale nejsou závazné. Každá škola si i nadále vytváří vlastní ŠVP podle svých podmínek a potřeb. Modelové ŠVP ukazují různé cesty, jak lze naplnit požadavky revidovaného RVP ZV, a školy si z nich mohou vybrat prvky, které jim vyhovují. 

Je možné v rámci školního vzdělávacího programu kombinovat tradiční a integrovanou výuku?

Ano, školy mají možnost kombinovat oba přístupy podle svých potřeb a možností. Například mohou zachovat tradiční výuku v hlavních předmětech (český jazyk, matematika) a zavést integrovanou výuku v ostatních oblastech. Modelové ŠVP ukazují příklady obou přístupů i jejich možné kombinace. 

Časová dotace a organizace výuky

Podle jakých kritérií byly určeny počty hodin pro jednotlivé předměty?

Hodinové dotace v modelových ŠVP vycházejí z několika klíčových principů: 

  • Zachování dostatečného prostoru pro všechny předměty  

  • Vytvoření časového prostoru pro rozvoj klíčových kompetencí 

  • Respektování principu věkové přiměřenosti 

  • Zohlednění organizačních možností škol 

Je možné využít disponibilní hodiny na posílení základních předmětů místo volitelných předmětů?

Není. Disponibilní časovou dotaci lze využít k zařazení povinných vzdělávacích obsahů nad společný základ. 

Jak lze efektivně organizovat výuku v předmětech s jednohodinovou dotací?

Pro předměty s jednohodinovou dotací doporučujeme zařazení předmětu s dvouhodinovou týdenní dotací pouze v některém ročníku či pololetí. 

Podpora specifických skupin žáků

Jak je v modelových ŠVP řešena výuka žáků s odlišným mateřským jazykem?

Pro žáky s odlišným mateřským jazykem nabízíme předmět "Čeština jako druhý jazyk". Školy mohou tento předmět zařadit do výuky využitím disponibilních hodin podle potřeb svých žáků. Kromě toho modelové ŠVP obsahují doporučení pro jazykovou podporu napříč všemi předměty. 

Jak modelové ŠVP řeší vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami?

Modelové ŠVP nabízejí několik úrovní podpory: 

  • Možnost zařazení předmětu speciálně pedagogické péče na základě doporučení školského poradenského zařízení  

  • Návrhy na úpravy vzdělávacího obsahu uvedené v metodické podpoře RVP ZV 

  • Doporučení pro práci s heterogenní skupinou 

  • Individualizace a personalizace výuky např. prostřednictvím využití disponibilních hodin 

Praktická implementace

Jak propojují modelové ŠVP očekávané výstupy učení s klíčovými kompetencemi?

Ve vzdělávacím obsahu předmětů jsou propojeny školní očekávané výsledky učení s očekávanými výsledky učení klíčových kompetencí i základních gramotností .  Modelové ŠVP obsahují konkrétní příklady učebních činností, které rozvíjejí jak oborové znalosti, tak klíčové kompetence. Například v přírodovědném vzdělávání ukazují, jak propojit badatelskou výuku s rozvojem kritického myšlení a komunikačních dovedností. 

Jak lze zajistit provázanost mezipředmětových vztahů?

Ve vzdělávacím obsahu předmětů jsou zapsány vazby školních očekávaných výsledků učení jednoho předmětu na školní očekávané výsledky učení dalších předmětů. 

Přechody a návaznosti

Jak bude zajištěna návaznost výuky při přestupu žáka na jinou školu?

Všechny školy se řídí společným rámcovým vzdělávacím programem, který stanovuje závazné výstupy pro jednotlivá období. I když si každá škola vytváří vlastní vzdělávací program, základní znalosti a dovednosti, rozvíjené postoje a hodnoty, které má žák zvládnout, jsou stejné. Při přestupu žáka škola, do které žák přestupuje, vyhodnotí jeho dosavadní vzdělávání a případně poskytnou podporu pro zvládnutí přechodu. 

Dotazy diváků Kulatého stolu k pracovnímu návrhu modelového ŠVP

Dne 6. února 2025 se konal Kulatý stůl k pracovnímu návrhu modelových školních vzdělávacích programů ŠVP. Část otázek, které jsme sesbírali zodpověděli účastníci přímo během přenosu, ostatní odpovědi jsme pro vás připravili v samostatném souboru.