Jak vyučovat podle nového RVP ZV – více než 300 inspirativních příkladů

NPI zveřejnil další významný nástroj metodické podpory pro učitele a učitelky základních škol. V rámci digitálního informačního systému pro tvorbu a publikaci rámcových vzdělávacích programů (IS RVP) nově zpřístupnil více než 300 ilustrativních příkladů pro 1. a 2. stupeň základních škol. Příklady pomohou pedagogům s praktickým zaváděním revidovaného RVP ZV do výuky, a vyučující tak mají bohatý zdroj inspirace a praktických nástrojů. Nová metodická podpora je dostupná na webu informačního systému RVP.

Publikované inspirativní ukázky jsou koncipované tak, aby směřovaly k plnění očekávaných výsledků učení (OVU) daného vzdělávacího oboru, případně průřezového tématu a současně byly v souladu s hlavními myšlenkami kompetenčního kurikula. 

Ukázky konkrétních ilustrativních úloh

Ukázka č. 1

Jak se dostat k ilustraci na portálu: Základní vzdělávání / Průřezová témata / Společnost pro všechny / PTS-000-000-ZV5-004 / Další metodická podpora 

Ukázka č. 2  

Jak se dostat k ilustraci na portálu: Základní vzdělávání / Vzdělávací oblasti / Člověk a společnost / Dějepis / Poznáváme minulost / CAS-DEJ-001-ZV9-005 / Další metodická podpora 

Ilustrativní příklady jsou rozdělené podle tří úrovní zvládnutí – Na začátku, Na cestě a Splněno. Učitelé se tak snadno zorientují, do jaké fáze vývoje žáka daná úloha spadá.  
 
Příklady pokrývají širokou škálu vzdělávacích oborů i průřezových témat. Některé popisují dílčí aktivity, jiné nabízejí komplexní úlohy, které propojují několik OVU napříč předměty – včetně klíčových kompetencí a základních gramotností. Každý příklad doprovází metodický komentář pro učitele a odkazy na přílohy, které lze rovnou využít ve výuce. 

Nabídka ilustrativních příkladů je „živý“ soubor a jejich počet bude dále narůstat. Cílem NPI je rozšířit tuto metodickou databázi na více než 700 položek.

Chceme především poskytnout učitelům a učitelkám konkrétní a praktické ukázky, jak vést výuku v souladu s hlavními principy kompetenčního kurikula. Konkrétní ilustrativní příklady jim pomohou lépe porozumět očekávaným výsledkům učení a připravit výuku, která odpovídá jak potřebám žáků, tak aktuálním požadavkům RVP,“ říká Ivo Jupa, ředitel NPI.

Aktivita je součástí široké systémové podpory zavádění revidovaných RVP PV a RVP ZV do škol, kterou připravuje Národní pedagogický institut České republiky.