Návrh inovované oborové soustavy

V této části najdete výstupy z analýz současného stavu a návrhu pro inovaci v dané skupině oborů vzdělání.  

Inovace oborové soustavy středního odborného vzdělávání v ČR s sebou přináší změny, jejichž cílem je zvýšit transparentnost, prostupnost a efektivitu odborného vzdělávání, umožnit větší flexibilitu a lépe reagovat na současné požadavky a výzvy trhu práce. 

V rámci přípravné fáze inovace oborové soustavy byly připraveny podkladové materiály mapující současný stav SOV včetně údajů a jejich vyhodnocení z dostupných dat týkající se přípravy ŠVP a realizace výuky na SOŠ, předčasné odchody ze vzdělávání, spolupráce se sociálními partnery, prostupnost do terciérního vzdělávání (VŠ, VOŠ), možnosti využití standardů NSK při vytváření RVP SOV. Součástí byly i podkladové studie zaměřené na kurikulum – RVP SOV a zpracování ŠVP školami, kde jsme především sledovali, které předměty školy posilují z disponibilních hodin uvedených v RVP SOV.  

Na inovaci soustavy oborů vzdělání naváže revize rámcových vzdělávacích programů SOV.

Odevzdaný návrh inovované soustavy oborů na MŠMT

Na konferenci Curriculum 2024, kterou pořádalo MŠMT v říjnu loňského roku, byl Národním pedagogickým institutem (NPI) představen návrh inovované oborové soustavy (IOS).

V návaznosti na představení návrhu realizoval Národní pedagogický institut v prosinci 2024 a v lednu 2025  tři koncepční kulaté stoly k hlavním principům IOS a osm odborných kulatých stolů, na kterých byly představeny a diskutovány návrhy IOS v jednotlivých skupinách oborů vzdělání.

V návaznosti na představení návrhu realizoval Národní pedagogický institut v prosinci 2024 a v lednu 2025  tři koncepční kulaté stoly k hlavním principům IOS a osm odborných kulatých stolů, na kterých byly představeny a diskutovány návrhy IOS v jednotlivých skupinách oborů vzdělání.

V prosinci 2024 a v lednu 2025 probíhalo veřejné připomínkování pomocí zpětnovazebního dotazníku na webových stránkách NPI.

Připomínky odborné veřejnosti byly analytickým oddělením NPI roztříděny a předány odborným garantům NPI k vypořádání.

V lednu 2025 souběžně probíhala jednání odborných platforem a vybraných pracovních skupin dle podnětů k dopracování a úpravě návrhu na základě zaslaných dopisů NPI, připomínek a námětů z OP, kulatých stolů a dotazníkového šetření.

Po zapracování připomínek byl návrh inovované oborové soustavy předložen MŠMT 28. února 2025 k posouzení a vyjádření.

Současný návrh IOS

V současné době se pracuje s návrhem inovace oborové soustavy, ve kterém došlo k restrukturalizaci stávajících oborů do širokých oborů se společným odborným základem. Společné základy zohlednily obsahovou blízkost stávajících oborů.

Obor vzdělání s odborným výcvikem je tvořen několika kvalifikacemi různé úrovně EQF; obor vzdělání ukončený maturitní zkouškou a bez odborného výcviku může obsahovat několik zaměření.

Společný odborný základ vytváří podmínky pro prostupnost v rámci oboru. Ve srovnání se současným stavem (obory úrovně E, H, L, M) byly vytvořeny nové typy oborů, které jsou vnitřně prostupné (E-H, E-H-L, H-L, H-M).

Bylo připraveno celkem 6 oborů kategorie L5 (nástavbové studium), které jsou koncipovány jako zastřešující pro skupinu oborů.

Oblasti

A – Technická

Technická oblast je značně rozsáhlá heterogenní oblast, která zahrnuje jak obory vzdělání patřící do tzv. těžkého průmyslu, tak i obory, které svým charakterem připravují žáky pro uplatnění ve zpracovatelském průmyslu (textilní, oděvní, kožedělný, obuvnický, dřevozpracující, polygrafie...), ve stavebnictví i v IT.

Skupiny oborů vzdělání 18, 20, 21, 23, 26, 31, 33, 34, 36, 39
  • 18 Informační a komunikační technologie

  • 20 Dopravní prostředky

  • 21 Těžba a úprava nerostných surovin

  • 23 Strojírenství, hutnictví a slévárenství

  • 26 Elektrotechnika a telekomunikace

  • 31 Textilní, oděvní, obuvnická a kožedělná výroba a související technologie

  • 33 Zpracování dřeva a nábytkářství

  • 34 Polygrafie

  • 36 Stavebnictví, technická zařízení budov, geodézie a kartografie

  • 39 Speciální a interdisciplinární technické obory

Materiály ke stažení

B – Společensko-ekonomická

Společensko-ekonomická oblast zahrnuje skupiny oborů vzdělání, jejichž předmětem profesionálního zájmu jsou společenské procesy ekonomického a obchodního charakteru, logistika a doprava, informační služby, veřejnosprávní činnost.

Skupiny oborů vzdělání 37, 63, 65, 66, 68, 72
  • 37 Doprava a logistika

  • 63 Ekonomika a podnikání

  • 65 Gastronomie, cestovní ruch a hotelnictví

  • 66 Obchod

  • 68 Právo, právní a veřejnosprávní činnost

  • 72 Publicistika a informační služby

Materiály ke stažení

C – Přírodovědná

Přírodovědná oblast sdružuje obory vzdělání související se vztahem člověka k přírodě (k životnímu prostředí, krajině, lesům, rostlinám, zvířatům, působení látek na člověka, zpracování rostlinných a živočišných produktů, přírodním zdrojům a jejich využití, …).

Skupiny oborů vzdělání 16, 27, 28, 29, 41, 43
  • 16 Ekologie a ochrana životního prostředí

  • 27 Silikáty

  • 28 Technická chemie

  • 29 Potravinářství

  • 41 Zemědělství a lesnictví

  • 43 Veterinářství a veterinární prevence

Materiály ke stažení

D – Umělecká

Umělecká oblast zahrnuje směry vzdělání, jejichž předmětem profesionálního zájmu jsou umělecké, uměleckořemeslné procesy výtvarného charakteru a konzervatoře.

Skupina oborů vzdělání 82
  • 82 Umění

Materiály ke stažení

E – Zaměřeno na člověka

Oblast zaměřeno na člověka sdružuje obory vzdělání zaměřené na člověka jako jednotlivce, jedná se o obory zdravotnické, obory osobních a provozních služeb a obory zaměřené na vzdělávání a sociální péči.

Skupiny oborů vzdělání 53, 69, 75
  • 53 Zdravotnictví

  • 69 Osobní a provozní služby

  • 75 Pedagogika, učitelství a sociální péče

Materiály ke stažení

Lyceum

Oblast zaměřeno na člověka sdružuje obory vzdělání zaměřené na člověka jako jednotlivce, jedná se o obory zdravotnické, obory osobních a provozních služeb a obory zaměřené na vzdělávání a sociální péči.

Skupina oborů vzdělání 78
  • 78 Obecně odborná příprava

Konzultační centrum

Máte dotaz, podnět či si s něčím nevíte rady? Neváhejte se na nás obrátit.