Návrh inovované oborové soustavy

V této části najdete výstupy z analýz současného stavu a návrhu pro inovaci v dané skupině oborů vzdělání.
Inovace oborové soustavy středního odborného vzdělávání v ČR s sebou přináší změny, jejichž cílem je zvýšit transparentnost, prostupnost a efektivitu odborného vzdělávání, umožnit větší flexibilitu a lépe reagovat na současné požadavky a výzvy trhu práce.
V rámci přípravné fáze inovace oborové soustavy byly připraveny podkladové materiály mapující současný stav SOV včetně údajů a jejich vyhodnocení z dostupných dat týkající se přípravy ŠVP a realizace výuky na SOŠ, předčasné odchody ze vzdělávání, spolupráce se sociálními partnery, prostupnost do terciérního vzdělávání (VŠ, VOŠ), možnosti využití standardů NSK při vytváření RVP SOV. Součástí byly i podkladové studie zaměřené na kurikulum – RVP SOV a zpracování ŠVP školami, kde jsme především sledovali, které předměty školy posilují z disponibilních hodin uvedených v RVP SOV.
Na inovaci soustavy oborů vzdělání naváže revize rámcových vzdělávacích programů SOV.
Odevzdaný návrh inovované soustavy oborů na MŠMT
Na konferenci Curriculum 2024, kterou pořádalo MŠMT v říjnu loňského roku, byl Národním pedagogickým institutem (NPI) představen návrh inovované oborové soustavy (IOS).
V návaznosti na představení návrhu realizoval Národní pedagogický institut v prosinci 2024 a v lednu 2025 tři koncepční kulaté stoly k hlavním principům IOS a osm odborných kulatých stolů, na kterých byly představeny a diskutovány návrhy IOS v jednotlivých skupinách oborů vzdělání.
V návaznosti na představení návrhu realizoval Národní pedagogický institut v prosinci 2024 a v lednu 2025 tři koncepční kulaté stoly k hlavním principům IOS a osm odborných kulatých stolů, na kterých byly představeny a diskutovány návrhy IOS v jednotlivých skupinách oborů vzdělání.
V prosinci 2024 a v lednu 2025 probíhalo veřejné připomínkování pomocí zpětnovazebního dotazníku na webových stránkách NPI.
Připomínky odborné veřejnosti byly analytickým oddělením NPI roztříděny a předány odborným garantům NPI k vypořádání.
V lednu 2025 souběžně probíhala jednání odborných platforem a vybraných pracovních skupin dle podnětů k dopracování a úpravě návrhu na základě zaslaných dopisů NPI, připomínek a námětů z OP, kulatých stolů a dotazníkového šetření.
Po zapracování připomínek byl návrh inovované oborové soustavy předložen MŠMT 28. února 2025 k posouzení a vyjádření.
Oblasti
Technická oblast je značně rozsáhlá heterogenní oblast, která zahrnuje jak obory vzdělání patřící do tzv. těžkého průmyslu, tak i obory, které svým charakterem připravují žáky pro uplatnění ve zpracovatelském průmyslu (textilní, oděvní, kožedělný, obuvnický, dřevozpracující, polygrafie...), ve stavebnictví i v IT.
18 Informační a komunikační technologie
20 Dopravní prostředky
21 Těžba a úprava nerostných surovin
23 Strojírenství, hutnictví a slévárenství
26 Elektrotechnika a telekomunikace
31 Textilní, oděvní, obuvnická a kožedělná výroba a související technologie
33 Zpracování dřeva a nábytkářství
34 Polygrafie
36 Stavebnictví, technická zařízení budov, geodézie a kartografie
39 Speciální a interdisciplinární technické obory
Materiály ke stažení
Společensko-ekonomická oblast zahrnuje skupiny oborů vzdělání, jejichž předmětem profesionálního zájmu jsou společenské procesy ekonomického a obchodního charakteru, logistika a doprava, informační služby, veřejnosprávní činnost.
37 Doprava a logistika
63 Ekonomika a podnikání
65 Gastronomie, cestovní ruch a hotelnictví
66 Obchod
68 Právo, právní a veřejnosprávní činnost
72 Publicistika a informační služby
Materiály ke stažení
Přírodovědná oblast sdružuje obory vzdělání související se vztahem člověka k přírodě (k životnímu prostředí, krajině, lesům, rostlinám, zvířatům, působení látek na člověka, zpracování rostlinných a živočišných produktů, přírodním zdrojům a jejich využití, …).
16 Ekologie a ochrana životního prostředí
27 Silikáty
28 Technická chemie
29 Potravinářství
41 Zemědělství a lesnictví
43 Veterinářství a veterinární prevence
Materiály ke stažení
Umělecká oblast zahrnuje směry vzdělání, jejichž předmětem profesionálního zájmu jsou umělecké, uměleckořemeslné procesy výtvarného charakteru a konzervatoře.
82 Umění
Materiály ke stažení
Oblast zaměřeno na člověka sdružuje obory vzdělání zaměřené na člověka jako jednotlivce, jedná se o obory zdravotnické, obory osobních a provozních služeb a obory zaměřené na vzdělávání a sociální péči.
53 Zdravotnictví
69 Osobní a provozní služby
75 Pedagogika, učitelství a sociální péče
Materiály ke stažení
Lyceum
Oblast zaměřeno na člověka sdružuje obory vzdělání zaměřené na člověka jako jednotlivce, jedná se o obory zdravotnické, obory osobních a provozních služeb a obory zaměřené na vzdělávání a sociální péči.
78 Obecně odborná příprava
Konzultační centrum
Máte dotaz, podnět či si s něčím nevíte rady? Neváhejte se na nás obrátit.