Provázíme děti, učitele i rodiče digitálním světem

Pomáháme základním a středním školám při zavádění nové informatiky do výuky a zvyšování digitálních kompetencí žáků i učitelů 

Proč potřebujeme změnu výuky? A jak na to? 

Procento pozic v ČR vyžadujících alespoň základní digitální dovednosti

Zatímco v současnosti vyžaduje alespoň základní digitální dovednosti přibližně 54 procent pozic v ČR, v budoucnu se jejich počet výší o 36 procentních bodů na 90 procent. I z toho důvodu se rozhodlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky k ICT revizím rámcových vzdělávacích programů základního i středního vzdělávání. Jedním z hlavních cílů je do výuky zakomponovat práci s moderními digitálními technologiemi a zvyšování digitálních kompetencí u žáků i samotných učitelů.


Důležité dovednosti budoucnosti: Připravte se na svět s umělou inteligencí

Jak vyřešit složité problémy? Čtyři dovednosti, které k tomu potřebujeme

Zažíváme zlatý věk umělé inteligence? Jak využívat AI eticky, bezpečně a prakticky

Vzdělávejme tak, aby i naše děti a vnoučata měly budoucnost, prosí Šebek z ČVUT 

Kybersvět není spouštěč, ale zesilovač. U dětí je potřeba rozvíjet dovednost užívat technologie ke svému prospěchu a zdraví

Trh práce se promění, o slovo se hlásí robotizace


Co se mění


Předmět informatika
 

Nový vzdělávací obor informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Mnoho lidí vnímá informatiku jako obor, který se zabývá počítači a programováním. Ve skutečnosti je informatika mnohem víc o řešení problémů. 

Digitální kompetence do všech předmětů 

Nově dochází k začlenění nové klíčové kompetence – digitální. Digitální kompetence žáků se rozvíjejí ve všech vyučovacích předmětech podle toho, jak vývoj digitálních technologií zasahuje do jejich obsahů. Ve středních odborných školách se digitální kompetence nově rozvíjejí také v průřezovém tématu Člověk a digitální svět. 

Webové stránky pro učitele a ředitele

Podrobné informace o ICT revizích najdete na webu s obsahem určeným pro váš typ školy. Najdete tu podrobný přehled toho, co se mění, nabídku podpory přímo pro vás od kurzů, workshopů až po individuální konzultace, a inspiraci přímo do výuky. 

Základní školy

Střední odborné školy

Harmonogram


Od 1. 9. 2023 musí podle RVP z roku 2021 učit všechny ZŠ na 1. stupni 

Od 1. 9. 2024 musí podle RVP z roku 2021 učit všechny ZŠ na 2. stupni 

Od 1. 9. 2025 musí podle RVP z roku 2021 učit všechna gymnázia 

Od 1. 9. 2025 musí podle RVP z roku 2023 učit všechny střední odborné školy 

Trendy v digitálním vzdělávání


Umělá inteligence

Pojem umělá inteligence už je tady s námi dlouho, ale za poslední rok, dva se z ní stal fenomén. Každý z nás si mohl vyzkoušet generativní AI díky jejímu širokému zpřístupnění veřejnosti, ať už ChatGPT, nebo nástroje pro generování obrázků či videí. A umělá inteligence vstupuje i do škol. Prvním krokem pomoci školám jsou Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.

Kyberbezpečnost

S používáním technologií ve školách se pojí i důležité téma, a to je bezpečné chování dětí a učitelů v online prostoru a prostředí. Pestrý a praktický průvodce kyberprostorem školy i návody, jak se vyznat v neustálých novinkách online světa, nabízí podcast Kybcast pro vaši online bezpečnost ve škole i doma.

Digitální wellbeing

S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to. Přinášíme nový podcast s Janem Kršňákem DIGIDĚTI ve škole o vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.

Jak se daří školám s ICT revizemi a jak jim při tom NPI ČR pomáhá?


Digitální vzdělávání nestačí vývoji, změny jsou nutné a NPI ČR s nimi školám pomáhá

Upravené školní vzdělávací programy i moderně vybavené počítačové učebny. Většina škol hlásí, že je na revize ICT připravena

Kontaktní formulář k objednávce podpory pro školy

Inspirace


Opíráme se o zkušené učitele

„Dobří učitelé sledují, v jakém digitálním světě jejich žáci vyrůstají,“ říká vedoucí oddělení digitalizace ve vzdělávání NPI ČR Ondřej Neumajer. Jaké výzvy čekají učitele i žáky díky dechberoucímu rozvoji digitálních technologií?

Strach z umělé inteligence? Potkávám spíš nadšené učitele, říká IT expert Maněna

Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna.

Digitální technologie pomáhají růst všem dětem bez rozdílu

Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic.